Druhý výsledek z webu

Budeme zobrazovat více výsledků z jednoho webu. Můžete to vidět na searchtestu.

Momentální funkčnost je taková, že z jednoho webu zobrazujeme v přirozených výsledcích vyhledávání pouze jeden odkaz. Když píšu o ” webu”, tak tím myslím hostname, tedy celé doménové jméno. Nový stav, který už je k vidění na searchtest.seznam.cz, bude takový, že se z jednoho webu bude moci zobrazit více výsledků (zpočátku konkrétně dva).

Kritéria pro vypsání druhého výsledku z jednoho webu jsou dvě. Jednak musí být druhý odkaz dostatečně dobrý (ve smyslu našeho řazení), aby se sám dostal na stejnou stránku výsledku vyhledávání, na kterou patří první odkaz. Za druhé se od sebe oba odkazy musejí dostatečně obsahově odlišovat. Pokud oběma kritérii druhý odkaz projde, bude zařazen pod ten první, aby byly u sebe.

Dost práce jsme strávili úvahami, jestli nějak dvojici výsledků z jednoho webu ve výsledcích graficky označovat. Zatím jsme se rozhodli, že druhý výsledek nijak neodlišíme a spolehneme se na schopnost uživatelů identifikovat stejný web podle podobného obrázku se screenshotem.

ukázka dvou výsledků na dotaz LG

výřez dvou výsledků ze stejného hostname www.lg.com

V minulosti už jsme podobnou funkčnost několikrát měli, ale fungovala s pochybnou kvalitou, tak jsme to vypnuli. Teď by to mělo být lepší. Zkuste například dotazy Hradčany, Olympus nebo Klaus, na nich by to mělo být vidět. Je možné, že druhé výsledky na tyto dotazy časem zmizí, jak se změní vyhledávací index. Stejně jako při každé úpravě algoritmu se dají najít příklady dotazů, jejichž výsledky se úpravou zhorší, a jiné, které se zlepší.

Do ostrého provozu na search.seznam.cz půjde druhý výsledek z webu někdy brzo. V tuto chvíli budeme rádi zejména za hlášení případů, kdy se pod sebou zobrazují dvě obsahově velmi podobné stránky.

  • Michal Illich

    [1]Na dotaz tokio hotel se zobrazí jen jediný odkaz z *.blog.cz Není pro Blog.cz nějak ručně zpřísněné to pravidlo “hostname, tedy celé doménové jméno”?

  • [2]No mimochodem na všech třech příkladech zrovna žádná podobnost pochopitelná ze screenshotu není. Osobně bych preferoval odsazení druhého výsledku mírně zleva, ale je otázka, zdali mi to tak nepřijde lepší, protože jsem na to zvyklý z google, chtělo by asi nějaké uživatelské testy. Každopádně to vítám

  • Yuhů

    [3]Ručně nastavené pravidlo? Ještě to tak. Přece nebudeme zatahovat výjimky do takovéhle triviální funkčnosti. Nevím přesně, co ten dotaz tokio hotel znamená, takže neumím posoudit, jestli by se na to měla najít jiná stránka z blog.cz.

  • Yuhů

    [4]Tomáši, diskuse nad grafickou podobou by mohla být nekonečná. Když to shrnu, tak my ty možnosti samozřejmě známe, ale všechny mají nějakou chybu. Konkrétně to odsazení, které navrhuješ, vypadá většinou jako chyba. Když to neosadíme, tak to taky vypadá jako chyba. Nechali jsme na tom opravdu dost času. Nehodlám to teď řešit.

  • [5]Souhlasím s [5], protože výsledky se zmiňovaným Klausem bych podle podobného obrázku asi nepoznala. Co tak u druhého výsledku obrázek vynechat? Nevím, jaké jsou s tím zkušenosti, ale co tak udělat několik různých návrhů zobrazení a nechat uživatele hlasovat ještě před spuštěním testování. Víc lidí víc vidí.

  • [6][5] bylo myšleno nyní po zásahu [2] 16.08.11 15:13:33 SEO Konzultant 🙂

  • petrox
  • [8]Moc jsem nepochopil na co to má být dobré. Když mě zajímá nějaká informace na konkrétní doméně, tak přeci vyhledám přes operátor site. V čem má být toto vylepšení ? http://searchtest.seznam.cz/?q=HG&sId=hQ_AF-ldCP5MB9dpaeH8&aq=-1&oq=HG&sourceid=top&thru=

  • [9]Z testovaných výsledků je vidět že ty odkazy na stejný web jsou vždy pod sebou. To je schválně?

  • Yuhů

    [10]No výborně, tenhle výsledek HG je opravdu zralý na debug. Další takové, prosím.

  • [11][8] Málokdo zná operátor site. Nemám na mysli čtenáře tohoto blogu.

  • [12]Ještě se podívejte na “futon” – to je teda výsledek vyhledávání :o)

  • Juanita

    [13]Každá změna je fajn, nicméně škoda, že na Seznamu stále mají šanci mega farmy s vykradeným obsahem – např. http://searchtest.seznam.cz/?q=Ps%C3%AD+sal%C3%B3n+Apollo&count=10&pId=hQ_AF-ldOhkFBfmv6Hgn&from=21 Z první stránky výsledků šest záznamů z deseti identická spam farma 🙁 Navic s Sklik reklamou …

  • Juanita

    [14]Sorry, link má být: http://searchtest.seznam.cz/?q=Ps%C3%AD+sal%C3%B3n+Apollo&count=10&pId=hQ_AF-ldOeh8BfYcfh50&from=1 (v předchozím jsem omylem zkopírovala až třetí stránku).

  • Yuhů

    [15]Díky, Juanito, tuhle farmu jsem ještě neznal. To je fakt strašidelné.

  • Yuhů

    [16]Futon taky nedává dobré výsledky, děkuju za report.

  • Marty

    [17]A co LELO první stránka jeden shop dva odkazy, druzhá stránka ten samý shop dva odkazy nahoře + výsledky a pořadí diametrálně rozdílné než na ostré verzi.

  • Radim

    [18]Já nevím, mě to připadá divné jak je ve výsledcích více stejných webů. Např. http://searchtest.seznam.cz/?q=seo+ostrava&sId=e_FTo6j8SrDR2Pd8fqaB&aq=-1&oq=se+ostrava&sourceid=top&thru= Ta unikátnost se mi v tomto případě nezdá tak významná… Dělal bych to opravdu jen vyjímečně (více výsledků pro jeden web)

  • Radim

    [19]A vůbec, proč jste se k tomu vrátili. Pro Vás je to tak důležité?

  • [20]Chtěl jsem se zeptat na to samé – v čem předpokládáte, že to bude pro uživatele lepší, než když byste na SERP zobrazovali deset různých webů?

  • Yuhů

    [21]Honzo, já to chci hlavně kvůli tomu, že řadící algoritmus ne vždycky umí vybrat nejrelevantnější stránku z webu. Se dvěma výsledky je větší šance, že uživatele uspokojíme. Z prvního měření kvality třeba vyšlo, že se výsledky nezhoršily, pouze jedna kategorie dotazů se výrazně zlepšila. Ta kategorie se pracovně jmenuje “doména a něco na ní”. Pokud časem vytipujeme kategorie, u kterých tahle změna vedla k lepším výsledkům, třeba tuhle funkčnost na tyhle kategorie omezíme. Nevím a budu vědět, teprve až uvidím data.

  • Merlin

    [22]A co takhle tři výsledky z jednoho webu. To by podle té logiky přeci byla ještě větší šance na uspokojení uživatele. Není právě lepší deset různých webů než, pět po dvou?

  • feese

    [23]Ach jo, přece nemusíte všechno kopírovat od Googlu. Argument [21] neuznávám, skutečnost, že algoritmus nedokáže vybrat nejrelevantnější stránku přece neznamená, že si ji neumí vybrat uživatel. A pokud to vadí provozovateli webu, tak mu šikovný SEO konzultant přece poradí, co má udělat, aby do vyhledávání dostal správnou landing page. Připadá mi tenhle krok úplně zbytečný. Osobně si myslím, že je za tím spíše komerční zájem Seznamu – mít na první stránce méně stránek ve fulltextu a natlačit firmy do PPC. Jenomže ceny v PPC už jsou v řadě oborů i na long tail takové, že se v podstatě nevyplatí.

  • feese

    [24]Ještě malý dovětek – relevance výsledků se tímto krokem v podstatě sníží. Relevanci totiž měříte ve vztahu k algoritmu, nikoliv ke skutečnému obsahu. Takže ten kdo má balík peněz na SEO prostě udělá to, že si nechá optimalizovat místo jedné stránky hned dvě, vím o čem mluvím, protože se na to klienti ptají už teď. Takže kdo má prachy, bude nahoře vícekrát, kdo má obsahově kvalitní stránku, ale nemá na SEO, bude ještě více vzadu než byl teď.

  • [25]Přesně jak říká Honda Tichý. Také moc nechápu jaký přínos to má pro uživatele. Také jak píše Feese. Klient teď bude chtít optimalizovat dvě stránky aby byl na prvním i druhém místě. Pozoruji to u pár webů. Naštěstí to není tak tragické jak ve verzi před tím.

  • Michal B.

    [26][25]Omlouvám se za překlep u jména.

  • Yuhů

    [27]Feese, já bych byl strašně rád, kdybys měl pravdu s tím, že si uživatel dokáže proklikat na cílovém webu. Nedokáže. Dále píšeš o šikovném SEO konzultantovi. Jenomže absolutní většina webů nemá žádného šikovného SEO konzultanta. Komerční zájem Seznamu za tím není, je to moje iniciativa. Relevanci opravdu NEměříme ve vztahu k algoritmu. Měříme ji ve vztahu ke skutečnému obsahu stránek (viz předchozí článek blogu o kalibraci). Že to nefunguje dokonale, to vím, právě proto žádám o příklady typu futon a lilo, které mi pomáhají to odladit.

  • feese

    [28][27]Yuhů, díky moc za odpovědi, i když mám jiný názor. Relevanci k obsahu určitě neměříte. Když udělám obsahově skvělé stránky se super užitnou hodnotou, ale nedodržím alespoň základní on-page pravidla, tak po té stránce jakýkoliv vyhledávač ani neštěkne. A to i přesto, že z hlediska obsahu půjde o naprosto dokonalou stránku. A to nemluvím o off-page. Pokud by byla stránka vyhodnocena podle obsahu, tak musí být logicky první, ale nebude. Relevance je totiž vyhodnocena ve vztahu k algoritmu, který je nějak nastaven a stránka se zařadí podle toho, jak se mi podaří algoritmu vyhovět. Často je to tak, že se obsah stránky někdy i nepřirozeně ohýbá právě podle algoritmu, protože to prostě funguje 🙂

  • feese

    [29][27] Z toho co jsem napsal výše je jasné, že kdo chce dobré umístění, bez nějaké SEO se neobejde. Takže mám skutečně obavy, že duplicitní výsledky odsunou obsahově kvalitní stránky bez SEO ze současné druhé až třetí desítky někam na 50. a další pozici. Tím definitivně pohřbíte nekomerční projekty, které nemají na SEO, dělají je nadšenci bez hlubších znalostí o tvorbě stránek a jsou přitom obsahově kvalitní. Osobně bych se přimlouval za variantu nechat každý web ve vyhledávání jen jednou a udělat nějaké rozbalovátko, které zobrazí jednu až pět stránek z téhož webu, které algoritmus považuje za relevantní. Tím byste myslím uspokojily oba zájmy uživatelů – nabídnout pestrost výsledků a zároveň nabídnout více výsledků z jedné domény.

  • Yuhů

    [30]Feese, díky za reakci. Nepřesně jsem uvedl, že měříme relevanci. Měl jsem samozřejmě na mysli měření kvality. Můžeme to probrat mailem, jestli máš zájem. To, že pociťuješ potřebu ohýbat stránky podle aktuálního algoritmu, mě samozřejmě mrzí a jsem tady mimo jiné taky proto, aby se to dělat nemuselo (nebo aspoň ne tolik).

  • Ditri

    [31]Yuhu, vim, ze jsi hned na zacatku diskuze odsunul tema grafiky “podvysledku” jako uzavrene. Nicmene presto si myslim, ze pokud by druhy vysledek z totozneho webu byl napr. bez obrazku (ten udela vazne hodne) tak by to uzivatele pochopili a z casti by se tim se tim omezila i kritika tohoto kroku ze strany poucenejsi verejnosti. Protoze vysledek bez obrazku – tudiz mensi by mene poburoval. Bezny uzivatel povazuje za vysledek jiz Sklik nad vysledky timto bude zmaten jeste vice.

  • Marty

    [32][31] Mě se líbí jak to vyřešila konkurence, prostě přidali do lajny pod výsledek odkazy na další podstránky a tedy to nezabralo moc místa a je logické, že to patří k webu a určuje to jistou kvalitu. Řadí to nejen na první výsledek ale i na další klidně i na přeskáčku…

  • Ditri

    [33]Tak tak. Jeste kdyz nad tim tak koumam myslim, ze v pripade takove pomerne razantni zmeny by jiz nebylo od veci misto “interni diskuze” spise pouzivat eyetracking, heatmaps a podobne ktere slouzi k mapovani chovani uzivatele – tedy spise technickou anaylzu plus statisticka data. Protoze jak jsem jiz psal – bezny uzivatel povazuje jiz to ze web ma “velky obrazek” za znamku kvality webu a pokud uvidi dva pod sebou – tak dalsi mista v SERP nenavratne mizi mimo jeho ramec pozornosti. Za sebe doplnim – zavedte to tak jak planujete nektere webiky mam na prvnich mistech takze jedine zajasam 🙂

  • [34]Rád bych funkčnost na searchtestu rovněž otestoval, ale můj mobilní telefon je vždy přesměrován na m.search.seznam.cz 🙁 … a to vč. skvělé diakritiky, viz.: hradčany 😉

  • [35]Otázečka – tahle funkcionalita byla odpískána nebo ji jen nikde nevidím?