Úprava algoritmu odkazové relevance

Fulltextové vyhledávání se neustále snažíme vyvíjet a zdokonalovat, proto jsme dnešní den provedli další úpravu v relevančním algoritmu. Tato úprava se týká odkazové části relevance.

Každá úprava relevance je testována a do reálného provozu se dostane jen tehdy, pokud globálně kvalitu vyhledávání zlepší.

Očekávané změny v pořadí výsledků jsou malé. U vysoce konkurenčních dotazů však může dojít k promíchání výsledků na předních pozicích.

  • Radim

    No koukám že to dneska hezky lítá… co to znamená odkazová relevance, odkazy již nemají takový vliv?

    Na tvorba webových stránek http://search.seznam.cz/?q=tvorba+webov%C3%BDch+str%C3%A1nek&aq=-1&oq=t&sourceid=szn-HP&thru= se tam dostal na druhou pozici web který jsem nikdy neviděl ani na páté straně, a že to sleduju dost dlouho

  • Radim

    a ještě.. … hodně se mi stává že web, který vidím na první straně výsledků, je pak i na druhé straně, a to u různých spojení…

    hm, tak to se mění snad co 10 min ty výsledky

  • Alfréed

    Fráze filmy online, na první stránce 3 slovenské weby. Proč?

    • Akasha

      Protože Seznam bohužel už několik měsíců dává velkou váhu doméně, což je podle mě velká chyba. A taky mají teď větší vliv zahraniční odkazy. Takže se tenhle jev stává dost často. Podle mě je to naprosto nesmyslná úprava, protože když budu chtít hledat v zahraničí, zatrhnu si hledání ve světě…
      Nejlépe se to ukazuje na výsledcích na slovo “Ravak” tady dostanete dokonce i italské, Ruské a Maďarské jazykové mutace stránek Ravak.com, což určitě není to, co návštěvník hledal a jiné nabídky eshopů jsou jen těžko dohledatelné.
      Naprostým trapasem jsou podle mě výsledky na výraz “elektrokola”, kde je na první pozici stránka s doménou elektrokola.cz bez jakéhokoliv obsahu, která odkazuje na nějaký eshop. Pozoruji to už asi 2 měsíce.
      Doufám, že se fulltextové vyhledávání brzy opraví, Seznamu fandím, ale takovéto úpravy jen hrají do kapsy Googlu, který už i tak díky Chromu přetáhl spoustu uživatelů.

  • Poptavka-zdarma.cz

    U mě spokojenost. 2 dení práce se vyplatila. jeden z webů jsem měl dokonce na vysoce konkurenční KV hned na 4 fráze mezi 5 prvníma příčkama. na 3 hoďky fakt potěšilo . Už jsem myslel, že je to od Seznamu předvánoční žertík 😀

    • Kapibara

      🙂 dítě

  • Michal

    Chválím dobrej krok fulltext teamu. Odkazová relevance byl docela problém, takže doufám, že po ustálení budou výsledky lepší.

  • Karel

    Mohli byste více rozvést co znamená odkazová relevance. Pokud tomu rozumím správně jde o to, zda na weby vedou odkazy z tematicky releavtních stránek ? Nebo tam jsou další signály co se řeší ?

  • Lumik

    … výsledkem je akorát zahlcení předních pozic různými katalogy ve kterých stejně vesměs nikdo nic nehledá.

  • Yuhů

    Radime, nedá se říct, že by odkazy neměly vliv. Spíš mi přijde, že bylo potřeba něco napsat do titulku tohoto článku. Podle mého názoru jsme tak trochu překopali celou relevanci.

    Karle, odkazy z tematicky relevantních stránek jsou vždycky fajn. Ale spíš pro uživatele, kteří na ty odkazy klikají, než pro orientaci našeho řadícího modelu.

    Pokud vidíš střídavě různé výsledky, tak jsi to asi testoval v době, kdy jsme to měli nasazeno zatím jenom v jedné serverovně. Něco se taky ještě mohlo vydávat z keše. Mělo by si to sednout.

  • Vůbec se mi nelíbí, jak se cpou mezinárodní + slovenské weby na první příčky na anglické výrazy, které jsou v Čechách běžně používané. Ať to vezmu zleva nebo zprava, většinou je to v neprospěch vyhledávaného výrazu a běžný uživatel se dostane na stránky, které jsou úplně mimo. A to i když je defaultně nastaveno “Česky” nikoliv “Ve světě”.

    • VM

      Cizojazyčné weby by měly české hledání pouze doplňovat, ovšem nemusí to být pokaždé 100%ní. Můžete mi Jirko dát příklad nějakých dotazů, u kterých Vám to hodně vadí? Díky

        • VM

          Ano, o tom víme, jaké další?

          • Peeling – 2. místo PL
            Botox – dost míst
            Windsurfing, Make-Up, e-mail

            Dost dalších, stačí vyzkoušet, a i když na nějaká slova to jsou jen 2 výsledky na 1. straně dole, stále to tam nemá co dělat, když je zaškrtnuto výsledky vyhledávání “Česky”.

          • VM

            Díky za příklady. Nicméně tvrzení “stále to tam nemá co dělat” neznamená, že je míchání cizojazyčných výsledků z principu špatně. Strategie hledání Seznamu “česky” zahrnuje i vmíchání cizojazyčných výsledků na cizojazyčné dotazy v případech, kdy “se to hodí”. Ano ale každý algoritmus nikdy nefunguje na 100 procent správně a vždy lze nalézt tzv “false případy”, proto v Seznamu neustále pracujeme jak na nových věcech, tak na zlepšování stávajících fíčur. Vámi uvedné dotazy mají četnost hledání v přesné shodě pod 100 za den – longtail. Pokud zahledáte dotaz s upřesňujícím slovem (windsurfing informace – chci informace o windsurfingu, windurfing pronájem – chci si pronajmout prkno …), dostáváte relevantnější výsledky než na velmi obecný “windsurfing”, kdy obecně relevance výsledků na příliš obecné dotazy je těžká úloha. Vmíchání cizojazyčných výsledků nám ale v globálu v relevanci pomáhá a ne jen u dotazů s řádově daleko většími četnostmi hledání. Nicméně děkuji za příklady, vážíme si Vaší zpětné vazby.

          • Milas

            Dobrý den, pokud hledáte produkt, který je nabízen také v zahraničí – a nepřidáte k dotazu česká slova: http://search.seznam.cz/?q=nod32&sId=7fDVI9bewnMbtiyPxKxc&aq=-1&oq=nod&sourceid=top&thru= na prvni strane domeny .nl, .si, .it … je to výhoda Seznamu? Na výběr máte odpověď ANO – NE 🙂

    • No, tak koukám, že tentokráte Seznam opravdu totálně přestřelil. Těch výrazů je plno, kde vydává buď absolutně nerelevantní výsledky, či z velké části zahraniční weby a nic českého, což při hlední Česky je opravdu problém. Viz zdokumentované výsledky na výraz SEO na: http://www.seo-sem-ppc.eu/seo-clanky/seznam-neumi-cesky Předpokládám, že jde opět o vypuštěný nedodělek, který se bude testovat na lidech, jak je u Seznamu bohužel zvykem.

      • Akasha

        Souhlasím. Třeba jak jsem psala už výše, slovo Ravak – je taky tragédie a spousta dalších slov taky. Cizojazyčné výsledky mohou vyhledávání doplňovat, ale měli by mít určitě menší váhu než ty české.
        Navíc je logické, že stránky z větších států budou mít více odkazů a tak se dostanou před ty české, které jsou ale pro uživatale relevantnější.

  • Ve stopách Googlu s tématickými odkazy.

    • Kapibara

      Tak to by bylo fajn pak stačí nakoupit za 20cku pochybný odkazy na konkurenční eshop a je vyhráno?

      • Imo asi žádnej zpětnej odkaz neuškodí, to by bylo pak fakt jednoduchý zaplácat warez fora odkazy z konkurence. Akorát váha odkazů z webů s relevantním odkazem je větší.

    • Tom

      Právě, že nikoliv, na hledání řemeslníků s místním výrazem místo webů řemeslníků vylítávají téměř výhradně jen katalogy a poptávkové weby namaštěné tunou nesmyslných odkazů, nebo weby, mající záznam právě v těchto katalozích a weby, co mají sice jen jednotky odkazů, ale z tematických webů, tak nic.

  • Kapibara

    Ahoj, předpokládám, že stále ještě testujete. Pokud ne tak si to asi hodim:)
    Vypiplané weby založené na aktualizovaném obsahu s přísně hlídaným odkazovým profilem na prestižní kw z dlouhodobých prvních pozic propad jak prase převálcovány pokusy s asi 150 odkazy v patičce:)

  • Vypustit tiskovou zprávu bez konkrétnějšího vysvětlení, víc si Seznam ublížit nemohl.

  • Mám za to, že to bylo zvýhodnění tématicky relevantních odkazů. Což je jedině dobře.

  • Mě by spíš zajímalo, jaktože se výsledky vyhledávání mění už skoro každou půlhodinu…

    • Kapibara

      To je takzvaný SEO Vánoční rej 😀

  • Karel

    Ty zahraniční weby KW AVON druhá strana to je jen samý cizojazyčný..

  • Vítek

    No moc se mi nelibi, že na prvních pozicích je stejný server, jen s jinou jazykovou mutací,

    http://search.seznam.cz/?q=sudoku&sId=fyvFP9q1Cepp4nhmSsu8&aq=-1&oq=s&sourceid=top&thru=

    2-3 výsledek – není to z pohledu duplicity to samé?

    • Tom

      JJ a wikipedia (česká) je někde na druhé straně a vepředu jsou téměř výhradně weby, které mají klíčový výraz v url. Ach jo.

  • Radek

    Mně se zase moc nelíbí na první a druhé straně duplicitní weby (growshop.at) a různé jazykové mutace http://search.seznam.cz/?q=growshop&sId=sWa-wHGrwwgSqSu8S_k-

  • Radim

    na “seminární práce” je tohle individuum
    student.gsgpraha.cz/phprs/view.php?cisloclanku=2007100023
    před
    http://www.diplomkyaseminarky.cz/

  • Super zpráva, kupodivu jsem nezaznamenal žádný větší propady. Uvidíme jak to bude vypadat za pár týdnů/měsíců…

  • Tom

    Tak já nevím, osobně mi dva weby s naprosto čistým odkazovým profilem na nekonkurenční výrazy sletěly někam doprčic, dva dlouhodobě na Google a i na Seznamu na první stránce také, naopak mi vyletělo nahoru jedno MFAčko, jeden testovací web na kterej vedou odkazy jen z PR webů (na něm jsme testoval nová Googlí zvířátka). Já nevím, mě to přijde, že se někdo sekl a dělá to pravej opak. Jako chápu, že mi dva menší nové weby, které byly úplně vepředu na lokální dotazy spadly, to se stát může, odkazů je tam pár a nicmoc kvalita. Ale fascinuje mne, že je nenahradily jiné konkurenční weby z regionu (ty spadly také), ale vepředu se objevily katalogy (včetně najista, edb, zlatých sránek, nejřemeslníků, aaapoptavky, oměsto-infa atd.), plus pofidérní weby jako http://www.nateraci-maliri.eu a http://www.sadrokarton-montaze.eu. Když zadám do vyhledávače sádrokarton a město, tak chci najít místní firmy, ty jsou ovšem jsou v prvních dvaceti výsledcích v menšině (cca tka 6), zbytek jsou jen katalogy, poptávkové služby apod. Sezname, Sezname, takto tomu Googlu jen a jen pomáháte. A taky různým pofidérním existencím dělajícím jeden katalog za druhým. Jestli toto má být zlepšení, tak potom potěš koště. Doufám, že to je jen počáteční blázinec a ne setrvalý stav.

    • Tom

      P.S. Teď jsme si projel přes Majesticseo a další služby odkazové profily těch webů, co tam dříve nebyly a vyletěly nahoru a těch, co tam byly a sletěly dolů a musím se smát. Web, co byl mezi prvními (není můj, ani mého klienta, ale jeho konkurence) a má 560 referring domains a plno různých anchor textů a celkově ten profil vypadá slušně (odkazy jsou z diskuzí, tématických i netematických webů, webů jiných řemeslníků apod.), tak ten spadl na šestou stranu na místní hledání málo konkurenčního výrazu. Ale dva weby, co jsou vepředu mají cca 60 referring domains, ale jakých? Toplist, plus olomouc-info, vary-info a podobné sra…. Navíc anchor texty jsou téměř výhradně v podobě url webu, tedy je jasné, že jde o katalogy. Tak já nevím, toto má být zlepšení? Prostě vepředu jsou poptávky a katalogy (protože požadují výměnou odkaz, tak asi tak) a weby, co v těchto katalozích jsou.

      • Kapibara

        u vysoce konkrečních slov došlo k výrazným změnám, ale přesně opačným směrem první místa obsadili (doufám, že zatím) weby s nakoupenými odkazy alias beru cokoliv odkudkoliv navíc s pochybným obsahem.
        Zajímavý úkaz je doména na druhém místě ne web, ale doména je totiž na parkingu, ale má 65ti BL. 🙂

  • Martin

    Dotaz http://search.seznam.cz/?q=fotogalerie%20pergoly a první výsledek http://www.fotogaleriepergoly.cz/ mi nepřijde úplně ten nejlepší možný

    • Akasha

      A já myslela, že už to Seznam opravil 🙂 No jak jsem tu psala, velkou váhu má teď doména.

  • Radim

    Vážně ty katalogy ve výsledcích nemají co dělat. Dám příklad” “grafik ostrava” Vyjede 7 katalogů, 3 grafici. Možná by někdo mohl dát zapravdu že je tu vážně něco špatně.

    • Je to špatně…weby s dobrými odkazovými profily šly dolů a nahoru se dostaly katalogy…doufám, že to je jen žertík seznamu na téma konec světa …

  • Tomáš

    Pro “chiptuning” jsou poslední dvě pozice na první straně ze zahraničí, na druhé pozici koneckonců také… Ach jo 🙁

  • Jirka

    Ahoj
    Bude pravděpodobně někde něco špatně.:)
    “Očekávané změny v pořadí výsledků jsou malé. U vysoce konkurenčních dotazů však může dojít k promíchání výsledků na předních pozicích.”
    S webem 5 let starým, přirozeným odkazovým profilem roky na svém místě v serpu propad na vše někam úplně do neznáma. Co jsem se díval tak na první pohled se zlepšila relevace u málo konkurenčních slov naopak u top kw je to absolutně mimo mísu v mnoha případech.
    Můj výsledek cca o 6/8 tis návštěvníků ze seznamu za den méně. Ok, ale proč je přede mnou balast někdy až do nebe volající.
    Kdy budete vyhodnocovat výsledky? Doufám, že to nějako pořešíte, protože je to ostuda ..světový odpad ve fulltextu seznam.cz na prvních příčkách.

  • Ferko

    Nahodou jsem dal do Seznamu hledat svoje jmeno a prijmeni a stranku ktera obsahuje “jmeno prijmeni” mi to zobrazilo az nekde na 5 miste. Na predchozich mistech byly stranly ktere obsahovalo pouze prijmeni. Celkem bylo nalezeno cca 10 vysledku…

  • Marie

    Aniž bych věděla o těchto novinkách, nešlo nezaznamenat, co se nově děje, dám-li vyhledávat slovo,,inzerce” jako první tu máme inzerce.net —-proč? Zná tyto stránky někdo? Asi by dál měly pokračovat inzerce.cz a inzerce.eu atd:-) —-mé stránky ani na 600 místě nejsou, zřejmě proto, že mají inzerce jen v title, za to od 20 stránky se nám to začíná krásně opakovat, strana 20,21,22,23,24 atd atd se od spodu opakuje, pak už chápu, že jsem snad na 600 místě.

  • ditri

    Naprosto me fascinuje jak seznam porad funguje dle stareho modelu kdy nejaky jeho zastupce jen na pul huby vypusti neco s mnohoznacnym vykladem. Nechapu proc je problem otevrene rici v cem konkretne je nova uprava lepsi. Takhle to jen zase spusti vlnu seomachinaci a magickych ritualu. Svedci to mizerne duvere teamu v efekt upravy a strachu z kritiky. Diky tomu ma pak team i pomerne bidny feedback z ulice ortoze ta jen spekuluje.

  • Je možné na nějaké URL nahlásit nerelevantní výsledky? Možná by Vám to pomohlo v k ladění.