Nové chování screenshot generátoru

Nová podoba vyhledávání, kterou jsme experimentálně spustili 17. října 2013, je postavena zejména na větších a aktuálnějších náhledech webových stránek. Tento článek shrnuje aktuální stav a chování screenshot generátoru.

Aktuální infrastruktura

V současné době máme dva nezávislé screenshot generátory. Původní, který se identifikuje jako „screenshot-generator 2.0“ a fotí náhledy stránek (o rozměru 100x75px), které jsou určeny pro responsivní podobu vyhledávání. Pro potřeby nové podoby vyhledávání jsme vytvořili nový screenshotátor, který fotí náhledy stránek o rozměru 320x320px pro výdej na desktopových a tabletových zařízeních. Pro mobilní telefony se fotí náhledy o rozměru 300x150px. Screenshot generátor se pro focení náhledů pro mobilních telefony tváří jako mobilní telefon, na web přistupuje pod jiným useragentem, a snaží se vyfotit mobilní podobu webu. Motivací je nabídnout uživateli takový náhled stránky, na jaký se po prokliku dostane.

Přesnější identifikaci jednotlivých screenshot generátorů jsme popsali v nápovědě. Jsou zde uvedeny aktuální IP adresy a identity useragentů jednotlivých generátorů.

Upozorňujeme, že podstrkávání jiného obsahu či designu screenshot generátoru, než jaký je běžně na URL k dispozici (tzv. cloaking), je považováno za zakázanou optimalizační praktiku a bude postihována.

Častější focení webových stránek

Původně jsme přistupovali na webovou stránku pro získání náhledu pouze jednou. Nyní je možné, že pro vyfocení URL budeme přistupovat k jedné stránce až třikrát (jednou pro původní screenshot generátor, jednou pro nový desktopový generátor, jednou pro nový mobilní generátor). Počet je závislý na četnosti výdeje konkrétních URL v rámci některého ze SERPů. Tuto zátěž chceme v rámci následujících měsíců snížit, a to konsolidací starého a nového screenshot generátoru.

Rychlé focení náhledů

Ne všechny náhledy má smysl fotit do zásoby. Každý den vydáváme velké množství SERPů obsahující URL, které se vydávají téměř ojediněle. Jedná se zejména o URL longtailových dotazů. Responsivní podoba vyhledávání zobrazuje pro tyto URL zástupné náhledy – náhled nadstránky nebo náhled homepage. U nové podoby hledání se snažíme získat náhled stránky v reálném čase. Výkon tohoto instantního screenshot generátoru je omezen, a tak se snažíme vyfotit primárně náhledy umístěné na vyšších pozicích v SERPu.

V současné době stále nový screenshot generátor ladíme. Primárně se zaměřujeme na snížení zátěže focených webů. Pokud máte nějaký podnět či připomínku, dejte nám prosím vědět do diskuse pod článkem.

  • Snad to pomůže při výběru proti 10 e-shopům nabízející to samé zboží (1 firma), protože většinou mají stejný design a i úvodní stránku.

  • Roman Dušek

    Pokud si chcete vyzkoušet novou podobu hledání s velkými náhledy stránek a nemáte doposud pozvánku, můžete využít tuto:

    http://search.seznam.cz/pozvanka?id=Dt5-nqwwwwSoR78oR1iu-czu1GKuB0_v

  • Lukoko

    No vida, a pak ze to nejde 😉 sive to trvalo 3 roky, ale i tak z toho mam radost.

  • Můžeš prosím naznačit, jaká je prodleva po kterou screenshot generátor čeká na načtení stránky?

    Případně na jaké technologii je postaveno renderování? Tuším, že dříve o bývalo Gecko?

    Děkuji.

  • Dobrý den, děkuji za pozvánku.

    Možná to nepatří přímo k tématu článku, ale chci se zeptat na následující, u některých KW je počet výsledků na úvodní stránce s výsledky např. 8, ale dále se mezi výsledky nachází 3 – 4 výsledky z katalogu firmy.cz. Je toto propojení standardní (tzn. při každém kw budou přirozené výsledky mixované s katalogovými)? Nebo se toto propojení bude lišit dle zadaného klíčového slova?

    Předem děkuji za reakci

    • Roman Dušek

      Dobrý den,

      jestli Vás chápu správně, tak se ptáte na 3-4 výsledky z katalogu firmy.cz, které jsou v kulatých bublinách. Jedná se o upoutávky na firmy.cz, které jsou dostupné rovněž v běžném vyhledávání. Změnili jsme jejich vzhled (jsou v kulatých bublinách) a jejich formu. Dříve se vypisovaly pouze tři nejzajímavější a nejvíce relevantní kategorie. Nyní se vybere pouze jedna nejvíce relevantní kategorie, a z ní se zobrazí tři firmy (a bublina firmy.cz).

  • Václav Málek

    Dobrý večer,
    ještě doplním svůj původní dotaz, při zadání konkrétního produktu (např. barum bravuris 2) se zobrazí na “prvních” třech pozicích reklamy sklik, na dalších třech pozicích odkazy do zbozi.cz, ale ne jako malé odkazy (jako tomu je v současném vyhledávání), ale jako tři relativně plnohodnotné přirozené výsledky (sice označeno ikonkou zbozi.cz), ale přirozené výsledky se poněkud ztrácí.

    Z tohoto pohledu mi přijde, že přirozené výsledky výrazně ustoupily “placeným” zápisům, které spadají pod seznam a vše je jenom zabaleno do úhledné škatulky revolučního designu a to je dle mého názoru špatně především pro uživatele.

    Nová podoba hledání je v této podobě konečná?

  • Chvalim fulltext team, ze na sobe stale makaji. Kdyz srovname jak je nase zemicka v porovnani se svetem mala a pritom ma vyhledavac svetove urovne, kdo to z podobne malych statu muze rict?

  • Porkkana

    Dobry den,
    par veci k zamysleni….

    Docela by me zajimaly inforace k nove podobe vyhledavani. Co se tyce mobilu, tak podle me funguje spatne, nebo spise nefunfuje. Mobil pouzivam pri vyhledavani pouze vyjimecne a to, kdyz hledam treba presnou adresu, telefon, pripadne jine informace primo v terenu.
    V tom pripade jsou mi nahledy k nicemu, potrebuju jiny typ informace, nehlede na to, ze jeden vysledek zabere cely display. Zdrzuje to, nefunguje se s tim dobre. Dalsi skoda je, ze to napr. v pripade nalezenych firem vubec nezohlednuje lokalitu. Myslim, ze grafika je to posledni, co byste meli v mobilu resit, chybi tomu pouzitelnost.

    Co se tyce screenshotatoru tak by me docela zajimalo to, jak v tom objemu chcete zarucit, ze vam nebudou weby podstrkovat jine hezci obrazky, pri takovem mnozstvi to snad ani nelze. I kdybyste to meli technicky podchycene, tipuji ze automaticke blokovani by bylo velice problematicke, protoze i prihlizeni jedne stranky vice prohlizeci muze mit naprosto prirozene jine vysledky.
    Moc nechapu potrebu zvetsovat nahledy stranek, Treba google nahledy uplne odstranil a asi k tomu mel duvod. Tipnul bych si prave na manipulaci ze strany webmasteru.
    S tim se pak da spojit jeste dalsi dotaz. Budete “nejak” resit relevanci nahledu k dotazu? Tipuji si, ze pokud provozujete hledani v obrazcich, tak by to pro vas asi nemel byt problem.

  • Díky za pozvánku.

  • Tomas

    A neda se nejak inicializovat vytvoreni screenshotu? Pridal jsem na web stranky ty jsou jiz v indexu, ale zobrazuje se u nich screenshot mainpage, ktery je navic neaktualni…

  • Díky, nový generátor funguje skvěle. U toho stávajícího mám vcelku problém s tím, že dělá screeny jako zařízení s malým displayem a tak se můj web s responsivním designem screenshotuje v jeho zmenšené podobě místo aby ho to zobrazilo jako z desktopu. Fajn, že tento problém nový screenshoter už nemá.

  • Jan

    No já bych použil infinity scroll alespoň na prvnich 30 výsledků jak je to napřiklad u google images a pak tam dal to tlačítko další, protože to klikání je otravné 🙁

  • Ač jsem Seznam zavíral do krabice a vkládal ji do nejtemnějšího místa v domě, dnes se z něj rodí průlomový hledací a jednoduchý nástroj. S napětím čekám Okna ve fulltextovém vyhledávání. Kdy se tak stane?

  • Z toho nového designu jsem docela skeptický. Jednak se špatně a odlišují reklamy a druhak je docela napříjemné lítat očima zleva do prava a ještě dolů. Je to chaos na první pohled odlišit a zorientovat se na stránce. Jsem ale zvědav jak na to budou reagovat uživatelé.

    P.

  • Radim

    Přikláním se k poslednímu názoru. To že se špatně rozlišují reklamy je samozřejmě záměr 🙂
    Navíc je fakt i to, že tím ještě více podpoříte ty weby či eshopy, které jsou mezi řekněme prvními šesti pozicemi. Na ty co jsou třeba na druhé či třetí straně (jak to bylo původně) na ty už se nikdo nedostane, protože náhledy jsou tak velké, že by musel klikat hodně dlouho.
    Já bych zůstal u původního vzhledu, popř. nechal tuto možnost jako “libovolnou”, ale určitě né natvrdo.

  • Petr

    Při procházení fulltextu jsem narazil na tuto chybu. Může to způsobovat duplikaci obsahu. Viz. http://search.seznam.cz/?q=site%3Azurukko.jp