Přesun webů na HTTPS

Na konci února jsme nasadili vylepšení hledání, které se věnuje propadům nově přesměrovaných webů. Toto řešení jsme v průběhu března testovali a postupně vylaďovali; poslední testy ještě dobíhají.

Aktuální stav je takový, že s HTTPS stránkami Seznam.cz Vyhledávání už delší dobu problém nemělo, ale nedostatky přetrvávaly v přesměrování velkých webů ze staré domény na novou. Z proběhnuvších testů vyplývá, že implementované řešení dostatečně odstraňuje největší propady stránek ve výsledcích hledání. Pokud jste přesun webu na HTTPS odkládali jen kvůli Seznam.cz Vyhledávání, tak už není důvod dále čekat. Pokud zrovna nemáte prodejní sezónu, je na přesun vhodný čas.

V individuálních případech se krátkodobé propady bohužel stále můžou vyskytnout (čím větší web, tím náchylnější k problému je). Aby se toto riziko minimalizovalo, je potřeba dodržet tyto zásady:

  1. Přesunout celý web se zachováním všeho obsahu, cest, interních redirektů, apod. na novou doménu nebo protokol (pokud se přesunoval web http=>https, tak jediný rozdíl v adresách bude protokol),
  2. Ze staré domény redirectovat každé url 1:1 na přesně stejné url na nové doméně nebo s novým protokolem,
  3. Pro redirect ze staré domény na novou používat zásadně HTTP status 301 “permanent redirect”.

Další doporučení pro přesměrování webu jsou detailně popsané v naší nápovědě:

http://napoveda.seznam.cz/cz/fulltext-hledani-v-internetu/komunikace-s-vyhledavacim-robotem/presmerovani/

Zde je ještě alternativní checklist zaměřený na přechod na HTTPS, který vytvořil náš SEO kolega Jarda Hlavinka:

https://jakdelatseo.cz/checklist-pro-prechod-z-http-na-https/

V praxi se může stát, že ve výsledcích hledání bude web vidět stále pod starými adresami ačkoliv vnitřně ve vyhledávači již došlo k přesunu ze starých adres na nové. Zda konkrétní adresu už naše vyhledávání zná, lze ověřit dotazem s operátorem info, např:

http://search.seznam.cz/?q=info%3Ahttp%3A%2F%2Fmapy.cz%2F

  • A pokud by problémy přeci jen nastaly, řešit klasicky přes podporu? Nezvažujete na tohle nějaký speciální kanál, osobu, proces? HTTPS je velké téma do kterého je spousta jinak bezproblémových webů tlačená marketáky / developery, potíže určitě budou 🙂

  • Jednoduché doporučení: na https nepřevádět. Pro absolutní většinu webů je to zbytečnost. Pak nebudete muset řešit zbytečné problémy.

    • Jiri Vicherek

      Díky za názor, tady máte klíčenku.

      • Heh, pán je paranoidní :-))

  • Plánoval jsem u jednoho webu s přechodem na nový redakční systém, kdy je však opravdu nutná i nová struktura URL (ale vše bude korektně přesměrováno 301), udělat rovnou i přesun na https.

    Podle toho co píšete však tato kombinace bude problém, protože jediný rozdíl v adresách nebude právě jen protokol a doména, ale navíc i změna (ikdyž správně redirectovaná) URL? Je to tak? Nebo se i s tímto dokážete vyrovnat?

    • Stepan Skrob

      Zdravím, o jak velký web jde?
      Pokud je rozsah webu malý, tak by to neměl být problém i přes změny v url.

    • My přesně tohle dělali v lednu a vypadá to v pohodě.

  • Na “site:” mi Google dává cca 60 000 stránek (to odpovídá), Seznam jen zhruba 800. Každá stránka má cs/en verzi (1:1 odlišené subdoménou), ale 80 % z těch stránek je tvořeno jednotlivýma fotkama na stránce, což zřejmě Seznamu moc nevoní, protože nemají většinou kromě pár obecných slov v poznámkách žádný další textový obsah.

    Ten převod plánuju stejně nejdřív za 2 měsíce. Jen mě zajímalo jak moc si tím uškodím.

    • Bez znalosti konkrétního webu těžko říct přesně, ale 800 stránek myslím že by mělo projít dobře.
      Jinak jestli je 80% stránek jen fotka tak je pravděpodobné, že se výběrový algoritmus do indexu rozhodl šetřit místo a nevybral je. Mají ty stránky nějakou větší návštěvnost z vyhledávačů?

  • Pingback: Zabezpečení webu zdarma – Let's Encrypt – Tomáš Kavalek()

  • Takže mám dát při přechodu na https 301 z http?

    • Ano, ze starých http stránek na nové https přesměrovávat pomocí 301-permanent redirect.

  • Pingback: Přechod na HTTPS – pro a proti | SSL certifikáty()