Návštěvy z domény kalibrace.seznam.cz

Občas se na internetu objevují informace a dohady o přístupech z adresy http://kalibrace.seznam.cz na weby uživatelů. Abych vás uklidnil, vysvětlím vám, co nám na této adrese běží a k čemu to používáme.

Vyhledávání výsledků je poměrně komplikovaná úloha, do které vstupuje mnoho faktorů, kterými jsou například vyhledávací algoritmus, signály a jejich váhy, rozklad dotazu, nastavení robota, apod. Správné nastavení všech komponent vyhledávání je jedním ze základních předpokladů pro kvalitní zobrazování výsledků. Abychom zjistili, jak se projevila nějaká úprava v testu, nebo provozu, potřebujeme ohodnocené výsledky hledání. K hodnocení stránek zaměstnáváme kvalifikované brigádníky, kteří nám tyto výsledky hodnotí.

Jak takové hodnocení výsledků vypadá? Brigádníci, neboli kalibrátoři dostanou dotaz a k němu nějakou stránku, která se na dotaz zobrazila ve výsledcích, načež svým vlastním uživatelským pohledem obodují stránku podle toho, jak je k dotazu relevantní. Výběr stránek ke kalibraci probíhá náhodně a nejedná se o cílené zaměření se na určitou stránku s cílem ji poškodit, nebo naopak. Optimalizací nastavení vah a vylepšováním hledacích algoritmů se snažíme o globální zlepšení vyhledávání a nezaměřujeme se přitom na konkrétní weby.

Abych zabránil dalším konspiračním teoriím o ovlivňování výsledků hledání seznamu, trochu přiblížím práva našich kalibrátorů:

  • Označení relevantnosti stránky k dotazu
  • Odmítnutí hodnocení dokumentu (když si kalibrátor není jistý hodnocením výsledku na daný dotaz, atd.)
  • Odmítnutí celého dotazu (v případě neporozumění dotazu, apod.)

Kalibrátoři procházejí poměrně náročným školením o hodnocení stránek a během kalibrování jsou kontrolováni našimi administrátory. Každou stránku navíc hodnotí vždy více, než jeden kalibrátor, díky čemuž se minimalizuje riziko chybně okalibrované stránky.

Nasbíraná data z kalibrací používáme k měření kvality našeho vyhledávače, jeho vývojových verzí a k již zmíněné optimalizaci vah. Kalibrační rozhraní, které používají kalibrátoři, administrátoři fulltextu a někteří zaměstnanci seznamu běží na již zmíněné adrese http://kalibrace.seznam.cz

Věřím, že drobné nahlédnutí do zákulisí našeho vyhledávače pomohlo odstranit vaše obavy a v případě, že vás dané téma zaujalo, přivítám případné dotazy.

  • kýbl

    [1]Odkaz na tento zápisek bych dal přímo na http://kalibrace.seznam.cz.

  • Martin Hruška

    [2]Takže kvalita „kalibrátorů“ v podstatě určuje kvalitu vyhledávače. Kdo jsou kalibrátoři a jak jsou placeni? Jsou to nějací mladí studentíci placení od kusu nebo 80 Kč na hodinu? To by pak vysvětlovalo, proč se na prvních místech vyskytují bložínky a děsivé spamové stránky bez normálního obsahu. Vidím to doma, že nezkušení uživatelů v pohodě brouzdají spamovou stránkou a vůbec si neuvědomují, že to není nic oficiálního, když to tam přece píšou. A tuhle naivitu žádné školení nespraví.

  • [3]Dobry den, jak by kalibratori ohodnotili web http://www.inzerce.cz – stranku se Seznam reklamou a vytahanymi vysledky z fulltextu? A dalsi stranky bezici na podobnem enginu? Proc jsou vubec zarazeny do vysledku vyhledavani? Diky, El chuan

  • Honza

    [4]„… zaměstnáváme kvalifikované brigádníky …“ tak po heurece, hypermedii a dalších podobných spamerech se i vy budete vymlouvat na práci brigádníků? 🙂

  • petrox

    [5][3] to záleží na jaký dotaz. Obecně se vždy musí stránka hodnotit vůči nějakému dotazu. Ale rozumím narážce. Řekl bych, že zrovna tahle stránka nebude hodnocena moc dobře asi na žádný dotaz:)

  • petrox

    [6][2] Kalibrátoři jsou lidé, kteří prošli výběrovým řízením a pak několikadenním školením s tím, že na konci se z nich vybrali ti nejúspěšnější. Nedá se říct, že by byli placeni „od kusu“, protože si uvědomujeme, že kvantitou nelze nahradit kvalitu. Do jejich hodnocení se velkou měrou promítá správnost jejich hodnocení. Existují (neveřejné) kontrolní mechanismy, které kvalitu jejich práce hlídají.

  • El chuan

    [7][5] Na tyhle stranky prave narazim ve vysledcich relativne casto. Ted po dovolene se mi zrovna ale zadna konkretni fraze nevybavuje. Ma takova stranka vubec byt v indexu? Vzdyt jsou to jen vytahane vysledky z vyhledavacu obalene reklamou, podle mne jasny seo spam. Navic, je na takove strance pouziti Skliku v souladu s pravidly? Diky za odpovedi a zaroven omluva, ze to neni primo ke kalibraci.

  • [8]Už jsem takové bláboly jednou zažil v netcentru a následně v centrumholdingu jak to dopadlo ví všichni. Stále více mi je seznam připomíná v posledních měsících. Nenabrali jste Kotlína a jiné specialisty 😀

  • [9]Takže český Google +1 🙂

  • Tom

    [10]Tak to by mě zajímalo, jak by kalibrátoři ohodnotili stránku http://www.inzerce-realit.com/, tato stránka do změny vyhledávacího enginu, byla mezi první desítkou na slovo reality, momentálně je až na 120 místě, to mi příjde jako absolutně nesmyslné, používá stejné SEO jako ostatní projekty a takovýto brutální propad je jen u této fráze (respektive jinde ani žádný propad není). Na fulltext podpoře jsem nedostal žádnou odpověď (popravdě nečekal jsem ani nic jiného). Jak má potom člověk nevěřit konspiračním teoríím o ovlivňování pořadí, když to zjevně bije do očí?! Byl opravdu vděčný za zpětnou vazbu.

  • [11]Díky za vysvětlení kalibrátorů, o kterých trochu mluví i Dušan Janovský v sérii videí o vyhledávačích na http://www.youtube.com/user/DusanJanovsky . K blábolům o konspiračních teoriích: Kalibrátory používal i Google (a podle mě používá dodnes. Cirka kolem roku 2004 si pamatuju, že pár mých známých mluvilo o tom, že z domova hodnotí web stránky pro Google a mají to jako dobře placenou brigádu).

  • [12]Zdravím, spíš by mě zajímalo, jak se člověk stane „kalibrátorem“? Neplánujete další nábor? 🙂 Díky

  • kýbl

    [13][10] Kalibruje se dvojice dotaz+stránka, nikoli stránka taková. Výsledky kalibrátorů se nepoužijí na řazení výsledků, ale vyladění algoritmu (který bude řadit výsledky). Tu vaši stránku by kalibrátoři ohodnotili pravděpodobně úplně stejně, jako stovky/tisíce podobných webů o realitách – záleží na hledaném výrazu. Problém je ten, že realitních webů je strašně moc, a tak stačí jen malinká změna něčeho jiného a propad je veliký. Prvních deset pozic je jen deset, tisíce webů se tam prostě vejít nemůže. A mimochodem, nikdo nemůže říct, že něco „používá stejné SEO jako ostatní projekty“, porovnat něco tak komplexního je v podstatě nemožné.

  • [14]Takže kalibrátor je něco jako terminátor? (v případě zlomyslnosti či střetu zájmů kalibrátora)

  • hOGOfogo

    [15]Dovedu si představit uražené a vševědoucí náctileté uhráčky z webtrhu jak objektivně kalibrují webové stránky. Těším se až si ráno půjdu do trafiky pro cigára a před základkou v hloučku diskutující mládaže zaslechnu: Tak dělám kalibrátora u seznamu nepotřebuješ něco okalibrovat 😀

  • Marek

    [16]Proč shazujete úroven diskuzního vlákna na tomto blogu?!? Připadá mi to tu jako v diskuzi na Novinkách. To neumíte klást konstruktivní otázky? Proč stále zmiňujete nějaké puberťáky? Pro všechny nechápavé ještě jednou … práce kalibrátorů neovlivňuje výsledky a pozice pro jednotlivé weby! Jejich práce ovlivňuje vyhledávací algoritmus. Zavedl bych zde tlačítka like a unlike pro příspěvky.

  • Tom

    [17][13]Díky za odpověď. Je pravdou, že realitních webů je hodně, ale není pravdou,že je sto webu s vyrovananou SEO silou a jen velmi malá odchylka způsobí velký propad pozic. Momentálně je pravidlem, kdy weby se silným SEO a relevantností se krčí za weby, které tam nemají co dělat. V diskuzi pod článkem o změně fulltextového robota je takových příkladů hodně. Co se týka toho, že nelze porovnávat stejné postupy u různých webů, tak to v tom případě by mohli zabalit všechny SEO firmy a výsledek vyhledávání by byl věcí nahodilosti, ano je to komplexní záležitost, ale pokud něco funguje, tak to prostě funguje a určitě nevznikají obrovské rozdíly (navíc k vůbec žádné změně na webu nedošlo a web se na jiné fráze drží, změna je jen u tohoto slova). Tyto rozdíly můžou být třeba ručním zásahem… Je to do očí bijící a nevidím jediný rozumný důvod, proč zrovna tento web.

  • Myšák

    [18][15] Brigádník neznamená nutně patnáctiletý školák. Zaměstnáváme kalibrátory různých věkových kategorií, abychom měli kalibrace nezatížené chybou způsobenou věkem kalibrátora. Kalibrátoři jsou navíc školeni dle metod, které jsou nezávislé na jejich věku. Stále dokola se ptáte jak by kalibrátoři ohodnotili nějakou stránku, ale nesnažíte se pochopit způsob kalibrací. Kalibrace je závislá na dotazu a vždy se tedy hodnotí dvojice dotaz+URL. [14] Kalibrátor nemůže úmyslně poškodit stránku. Dvojici dotaz-URL vždy hodnotí více kalibrátorů a navíc je kontrolují administrátoři. Odchylky a chyby v kalibracích jsou samozřejmě viditelné a projeví se nejen na účtech kalibrátorů. Je ve vlastním zájmu kalibrátorů, aby dvojici hodnotili podle kalibračního manuálu. Kalibrace se nepoužívají přímo k ovlivňování výsledků (nějakým ručním, nebo automatickým zásahem), ale pouze k nastavení vyhledávacího algoritmu.

  • [19]Já jsem toho nového robota chválil, že to pěkně řadí a on to není úplně tak robot samotný, ale pomáhají mu brigádníci. Nebylo by lepší seznambota verze 3.0 přejmenovat na seznamhumanbota verze 1.0.

  • Lukas

    [20]Neplánujete i nějaký formulář kam by se mohli zasílat nerelevantní (spam, či link farmy atd.) weby jako má např. Google několik druhů takových formulářů kam uživatelé mohou nahlásit nevhodný web (v minulosti na to upozornovali i na svém blogu)? Brigádníci by poté mohli tyto weby tako hodnotit, aby se nezobrazovali stránky jako třeba http://search.seznam.cz/?q=odkazyb a další stovky podobných linkovacích webů ve vyhledávání, zajisté to pomůže v kvalitě výsledků :)….

  • petrox

    [21][20] takový formulář funguje na http://search.seznam.cz/nahlasit-spam a odkaz na něj je pod každým výsledkem hledání.

  • petrox

    [22][21] „pod každým výsledkem hledání“ -> myšleno v patičce na SERP

  • eL

    [23]At uz je tam pouzit algoritmus geneticky ci neuronovy, to je jedno, prijde mi dost odvazne zde opakovane tvrzeni, ze kalibrace nema vliv na zarazeni stranky, ktera prosla kalibraci. Pisete sice chytre „Kalibrace se nepoužívají >přímo< k ovlivňování výsledků“, ale vzhledem k principu jakekoli kalibrace, je i neprimy vliv na stranku, ktera byla kalibrovana, dost zasadni.

  • petrox

    [24][23] Neexistuje jen genetika a neuronové sítě;) Přímé využití by bylo, kdyby se naklikané dotazy při zahledání uživatelem seřadily tak, jak řekli kalibrátoři. To se neděje. A ono vzhledem k tomu, že se denně do hledání dostanou miliony unikátních dotazů, by to prostě nemohlo být efektivní. Ale máte pravdu v tom, že kdybychom takových kalibrovaných dotazů měli málo (třeba jeden), tak by se následné naladění přeučilo a řazení by bylo obdobné jako to, které provedli kalibrátoři. Proto potřebujeme mít dotazů „co nejvíc“.

  • Helou

    [25]Ahoj. Mi to připadá, že jste si vymysleli výmluvu , na kterou ten rozsekaný fulltext, budete moci časem shodit. Zajímalo, jestli už prošel kalibrací tento paweb http://eroticka-seznamka.webnode.cz/ který je o 45 pozic před moji seznamkou, která byla mezi první desítkou 3 roky a má 14000 podstránek nyní okalibrovaná k nenalezení.

  • Ma

    [26]Bylo by fajn, kdyby robot zase indexoval a nasbíraná data se projevila ve výsledcích. Nemohu si pomoci, ale ted to je tak, že se vždy jednou za čas někdo, nebo něco probere, zamíchá výsledky a pak zase usne. A to se opakuje pořád dokola. Proč to tak je? Dyť přeci dříve to fungovalo tak, že se změny projevovaly průběžně a fungovalo to. Chápu, že to je komplikované, ale proč jednoduše nedotáhnete jednu věc a pak řeště veci jak Srank featury a podobné blbosti, když očividně nefunguje to základní pro sběr a vyhodnocení dat. Je mi jasné že na tohle nikdo reagovat nebude jako na žádný podobný příspěvek. 🙁

  • Jan

    [27]alespoň díky komentům v tom mám teď jasneji. Ď.

  • Kerry

    [28]Muze to vubec fungovat? Kalibrator pokud by mel byt schopen nejak relevatne analyzovat kvalitu webu a duvod jeho pozice by musel mit dlouholetou praxi weboveho marketera. Me-laikovi kdyz chci anaylzovat napr. kvalitu konkurence, trva posouzeni vsech faktoru jedineho webu nekolik hodin. Nez zjistim zdali ma kvalitni (relevantni) odkazy, dobry kod, semantiku, grafiku, navigaci, unikatni texty…Ale, kalibrator tohle nema zrejme cas a zkusenosti na to aby tohle zjistil. Muze otipovat jen to co vidi a to mnohdy muze byt v rozporu s tim co web ve skutecnosti je! Naopak robot je schopen zjistit o webu jen ty veci ktere kalibrator – laik byt vyskoleny – nikdy na jeden pohled videt a odhalit nemuze. Proto si nejsem jisty zdali to co da kalibrator robotovi za vystup jej muze nejak posunout. V pripade +1 je to jine to mlcici vetsina prida TRVALE jeden bod k dobru. U kalibratoru jen predpokladam, ze ovlivni nastaveni.

  • Kerry

    [29]Omlouvam se, ze jsem se tak rozepsal :-), ale proste chtel jsem tim rici, ze kalibraci na zaklade vsech dulezitych faktoru proste nelze delat brigadne, ale mel by to delat nejaky profik byt treba na mensim poctu webu. Laikum/vetsine bych sveril jen neco ve stylu +1 a to dal jako jeden ze signalu ktery se pripocte k tomu co odladil nekdo kdo detailne anylyzoval vzorky SERP. Mozna diky tomu je pro Google minulost. Nechci byt dalsi potrefena husa, ale kdyz ted detailne analyzuji vysledky pro „ma slova“ tak muzu jen konstatovat – „buh vi proc“, nejen ja, ale i odbornici ktere jsem na tohle zaplatil…Nicmene drzim palec Seznamu i pres ty nervy co mi dela 🙂

  • petrox

    [30][28][29] Kalibrátoři ale nehodnotí „optimalizovanost“ webu/stránky. Velmi zjednodušeně se dá říct, že kalibrátor jen řekne, jak se mu stránka líbí (v případě kdy by se ptal na nějaký dotaz a třeba na ni proklikl ze SERP). Uživateli je taky jedno, jak je stránka optimalizovaná, kolik má odkazů apod. Pro uživatele je důležité, jestli na stránce je to, co chtěl, potřeboval. Koukám, že další článek s bližším vysvětlením proč a jak nebude od věci;)

  • Max

    [31][30] Pořád jsem si myslel, že si děláte srandu a jenom nechápu náplň práce těch brigádníků, ale velmi zjednodušené poslední vysvětlení, mě ujistilo, že to není fór. Pokud by ten brigádník srovnával výsledky podle Google, pak to pochopím (ha, na Googlu je 1. u nás na 4. straně, tak ho posunem). Ale podle osobních preferencí? Kdo to je? Nějakej bůh? Podle mě je Chicago (muzikál) odpad, ale na CSFD to má 74%. To je hlas lidu, hlas boží. Ne názor jednotlivce.

  • [32]Kalibrátoři tedy hodnotí kvalitu výsledků pro případné změny algoritmu? Jak je tedy kontrolujete?

  • petrox

    [33][32] Ano, také. Zjednodušeně řečeno, lze mj. sledovat, jak moc se výsledky po nějaké změně zlepší (nebo zhorší). O tom, jaké jsou kontrolní mechanismy, se nechceme šířit. Ale řekněme, že kontrole je věnováno nemálo času a úsilí. Jak už jsem psal někde výš – kvalitu nenahrazujeme kvantitou.

  • petrox

    [34][31] Nejde o osobní preference. Blbě jsem se vyjádřil. Ono „jak se mu líbí“ znamená, že stránku ohodnotí podle (interní) metriky, kterou se kalibrátoři řídí.

  • MA

    [35]Zajímalo by mě, proč nyní když na eshopu jsou články, které popisují výrobky, problemtiku apod byly po změně uplně odsazeny na xtou stránku. Přitom je to relevantní a originální obsah. Pozoruji to jen u domen, na kterých je eshop jinde se to ve výsledku moc nezměnilo. Je to z důvodu, že si robot myslí, že by eshop nemohl mít kavlitní obsah ?

  • Mahulena

    [36]Ty můj kvítku medový, tady se zas nikdo nic nedoví!

  • Myšák

    [37][26][31][34] Jak už tady bylo několikrát zmíněno, tak kalibraci provádí vždy více kalibrátorů. Z toho jasně vyplývá, že kalibrace není zatížena osobníma preferencema kalibrátorů, jelikož rozdíly v kalibraci jsou detekovány. Kalibrátoři nemusí být SEO odborníci, ale můžou to být běžní uživatelé, kteří na určitý dotaz hodnotí výsledek, bez ohledu na SEO. Běžnému uživateli je naprosto jedno jestli má stránka 1 odkaz, nebo 1000, jestli má správný formát textu, apod. Uživatel hodnotí to, jak je spokojen se stránkou na nějaký dotaz. Jinými slovy, jestli na stránce našel, co hledal.

  • Helou

    [38][37] 10.08.11 13:27:24 Myšák a to je právě chyba 😀

  • Max

    [39]Myšák & Petrox: já Seznamu fandím, ale tohle prostě neberu. Co to je běžný uživatel? To je něco jako Paroubkovi obyčejní lidé? Je to jen další prvek, který bude generovat chyby. Jak toho člověka donutíte, aby se nechoval jako člověk?

  • Myšák

    [40][38][39] Ke kalibracím používáme několik tisíc dotazů různých kategorií. Kalibrace se používají ke kontrole nastavení vyhledávacího algoritmu, který musí fungovat dobře i pro dotazy, které okalibrované nejsou. Podle kalibrací se stránky neřadí, kalibrace jsou jen vodítkem k tomu, aby vyplynuly rysy stránky, které jsou pro uživatele důležité, a které nikoliv. Na zpracování těchto rysů, ovlivnění komponent vyhledávače a algoritmů jsou tady jiní lidé, kteří kalibrační data používají pouze ke kontrole jestli změna, kterou provedli je změna k lepšímu, či nikoliv. Na výsledky hledání v testovacím provozu máme samozřejmě možnost se podívat a svým vlastním uvážením, bez ohledu na kalibrace můžeme posoudit kvalitu změny. Kalibrační data jsou pouze jednoduchým způsobem, jak rychle zjistit kvalitu změny v rámci velkého počtu a rozmanitosti dotazů, případně detekce, kterých dotazů a URL se změna významně dotkla a jakým způsobem.

  • Honza

    [41]Mohli by jste se prosím podělit o jeden údaj? Zajímala by mne průměrná výše pohybu webu(nahoru nebo dolu) po ohodnocení kalibrátorem/y ? děkuji

  • Myšák

    [42][41]Takový údaj nemám k dispozici, jelikož to nikdo nikdy nezjišťoval. Opakuji, že kalibrace nemají vliv na pozici konkrétní URL, tím pádem ani není důvod něco takového sledovat.

  • [43]Kalibrace, jak ji popisujete (kvalita páru „dotaz:URL“), je cesta k podprůměru, protože relevanci (a přínosnost?) stránek ke konkrétnímu vyhledávacímu dotazu hodnotí laik, který 1) nezná konkrétní téma související s dotazem a 2) nezná alternativní URL, které mohou dotaz uspokojit lépe. Za efektivní cestu považuji sledovat chování skutečného uživatele po kliknutí na výsledky. Spojte se s navrcholu.cz nebo požádejte významné weby o import dat z GA nebo udělejte alternativu k GA a začněte fulltext ladit podle lidí motivovaných nalézt informace, ne podle amatérů. Díky.

  • Kerry

    [44]Petrox > uf, ja se jen snazil pochopit k cemu jsou pro odladeni algoritmu vyhledavani data od laiku. Podle me se tak jen tvori dve roviny vysledku jedny adekvatni algoritmu a druhe zobrazujici realne kvalitni weby. Nicmene do doby nez robot bude chapat realny obsah stranek – jsou tato data k nicemu. Protoze uz z logiky soucasneho stavu veci proste obsahove kvalitni web ktery nerespektuje zasady dle kterych algoritmus web hodnoti nikdy prvni byt nemuze. Tedy do doby nez budete kalibrovat robota ktery je obdaren umelou intelgenci nema moc smysl pouzivat k hodnoceni „obycejneho cloveka“. Jestli to totiz chapu dobre tak vy vemete nejakou frazi. Kalibratori projdou SERP. Vy nasledne dle toho odladite nastaveni bota smerem k tomu co kalibratori nahlasi jako kvalitni obsah. Pokud je vsak obsahove kvalitni web po strance technicke zcela mimo tak se timto nastavenim posune bot mimo tez..Omlouvam se jsem laik s divokou predstavivosti :-))

  • Egy

    [45]Mohu vědět jak je velký tým kalibrátorů? A kolik kalibrátorů se podílí na kontrole jednoho webu?

  • Myšák

    [46][43] ad 1) Dotazy pro kalibrátory mohou obsahovat i popis, který kalibrátorovi dotaz upřesní. ad 2) v době kalibrace nás nezajímají stránky, které mohou uživatele uspokojit lépe, nebo hůře. V tom množství dotazů a URL, které máme nám pro měření stačí jen hodnocení konkrétní URL i bez znalosti jiných URL se stejnou tématikou. Pokud bychom potřebovali měřit více URL se stejnou tématikou vůči sobě, není problém to zařídit.

  • Myšák

    [47][44] Zkus si projít celou diskuzi a hlavně příspěvky od Myšáka a Petroxe. Možná to potom bude jasnější. Ad následující: Hledání není jen o robotovi. Robot je jen jednou z mnoha komponent, které search.seznam.cz obsahuje. Robot se ladí kvůli jiným věcem, než je relevance výsledků. Za relevanci jsou zodpovědny jiné komponenty.

  • Myšák

    [48][45] Kalibrátorů máme tolik, aby nám stihli rychle okalibrovat velkou množinu URL, bez dlouhého čekání na dostatečnou spolehlivost kalibrací. Na kalibraci URL se podílí proměnlivé množství kalibrátorů, jejichž počet je závislý na více faktorech. Konkrétní počet je takový, aby výsledek kalibrace byl spolehlivý.

  • petrox

    [49]V článku na rootu (http://www.root.cz/zpravicky/jak-funguje-vyhledavani-google/) je odkaz na video, kde okolo 1:00 zmiňují kalibrace dle googlu (http://www.youtube.com/watch?v=J5RZOU6vK4Q). Nejsme v tom sami.

  • Tomas

    [50]Uz se probudte. Kalibratori jsou na to aby nasli neplatici firmu ktera je na nejake slovo na prvni strane. Seznam potrebuje nekoho nezavisleho a nezatizeneho seznamem aby nasel ta nova slova. Oznacenim ci jinym zpusobem ji prihraje obchodnimu zastupci ( kalibratori o tom ani nevi co delaji ), zastupce kontaktuje firmu – ta nechce platit protoze je prece na prvni strance. Obchodni zastupce kontaktuje ci jinym spusobem upzorni ( muze to byt vse automaticky ) administratory seznamu a firma ktera nechce platit leti z prvnich pozic a nahradi je spameri a nerelevantni weby ktere nemaji s vyhledavacim slovem nic spolecneho. A moje podezreni je ze to je vse spojeno s weby typu s.e.o.s.e.r.v.i.s kde jim to vlastne sami ulehcujeme protoze si tam sami testujeme sve weby na nami vymyslene slova, protoze kazdy ma ty svoje, ktere mu privadi zakazniky. Pisu to z vlastni zkusenosti, zadne jedna pani povidala. At zije nenazranost.

  • petrox

    [51][50] Nejsem si jistý, zda jste úplně správně pochopil, o čem kalibrace jsou a jaká je náplň práce kalibrátorů. Kalibrátoři nehledají firmy, stránky a ani nic jiného. Jejich prací je, tak jak psal Myšák v článku, hodnotit (obodovat) stránku ve vztahu k nějakému konkrétnímu dotazu. Tak získáváme data, která slouží k měření kvality vyhledávače. Ale zpět k Vašemu komentáři. Napsal jste: „…upzorni ( muze to byt vse automaticky ) administratory seznamu a firma ktera nechce platit leti z prvnich pozic…“. Můžete nějak přiblížit, jaké s tím máte zkušenosti? Nebo alespoň nějaký důkaz? Pokud nechcete do diskuse, tak mi můžete napsat přímo na petr.nevrly@firma.seznam.cz

  • nikdo

    [52]možná něco na tom bude – jinak si neumím vysvětlit jako je možné, že na přední místa se opět derou webu: http://chorvatsko.cekuj.net/historie-po%C4%8Das%C3%AD http://dovolena.088.cz/ http://dovolena.033.cz/ a stovky dalších podobných – na tento nešvar jsem upozornil seznam.cz snad 50x a nic

  • [53]Tak jsem si pročetl tady ten flamewar a nedokážu pochopit, jak může být někdo takhle zabedněný. Myslím že seznam několikrát zdůraznil, že kalibrace nemá vliv na pozice jednotlivců ale změní to vyhledávání jako celek (snahou je samozřejmě k lepšímu – relevantnějšímu). Je mi 21 a tohle chápu, tak proč nemůžete Vy, když si hrajete na pány optimalizátory, kteří sežrali všechnu moudrost světa? Je to nový systém a samozřejmě může mít ještě své nedostatky, ALE podstata této flamewar se zakládá na tom, že někdo sedí u PC a cíleně shazuje rating Vašich stránek. K tomu bych měl jen jednu věc – představte si, že máte uživatele, který poskytne feedback (konstruktivní) a Vy mu vyhovíte, přidáte např. button tady a tady. Seznam dělá úplně to samé, poskytne vyhledávači lidská data v dostatečném vzorku tak, aby nemohla nic cíleně ovlivnit a pouze zkvalitnila relevantnost výsledků. Kdo říká že x tisíc náhodných kalibračních údajů je cílené poškození stránek, doporučuji Opavský ústav psychiatrie. Uf.

  • Tomas

    [54]Pro: Bobramyl Jste pane jeste mlady a naivni. Mozna ze pan Nevrly hleda ty kteri mu prodavaji ta slova za zady, nebo hleda ty ktery je kupuji, nebo je tak naivni a mysli si ze se to v systemu seznamu tak nedeje. Jste oba velmi mladi a me je padesat a uz mam seznam za dobu jeho existence davno prokouknuty. Pan Navrly jeste u seznamu nebyl kdyz me bylo volano operatorkou, ktera za penize nabizela pozice a kdyz jsme pote na nektera slova zmizeli z vyhledavani tak volal jiny operator a tato slova a pozice nabizel. To neni je pocit ale zkusennost. Shrnu to. Jeden clovek nemuze obsahnou cely internet a je mnoho slov a vetnych spojeni. Novy clovek u seznamu na to kouka nezatizene najde nova slova. Nabidne je firme ktera je neplacene na 1 strane ve vyhledavani, nechce platit pada z pozic a seznam ta nova slova nabidne jinym zakaznikum. Chova se jako seofirmy, ktere nabizeji optimalizaci. Operatorka zdeli zastupci firmy ze ma spatne optimalizovany web a za penize nabidne upravu.

  • tomas

    [55]POKRACOVANI A uz to neni o opravdove uprave webu u zakaznika – jen ty stranky jednoduse presunou na prvni pozice. Pak se divime ze na prvni strane jsou weby ktery nemaji validni kod, nemaji vyplnene TITLE ani DESKRIPTION a jsou tam blaboly. Ale zaplatily seznamu tak jsou na prnich strankach. Muzez mit validni kod, vse spravne jak ma byt, zobrazujes se na prvnich pozicich na G.O.O.G.L.E. a seznam se rozhodne ze na prvni strane nebudes tak proste NEBUDES. A bude tvrdit ze ve vyhledavani nedela zasahy. V tom je G.O.O.G.L.E. spravedlivejsi protoze zacal ve vyhledavani nabiregionalni vysledky. Jses z Jiznich Cech? Nabidneme ti firmu z Jiznich Cech. Pokud by chtel byt seznam spravedlivy nabidl by to taky nebo treba rotaci. Seznam vi presne kdy lidi vyhledavaji a co. Tak jak je to ted. mu vyhovuje. Velke firmy mu plati obrovske penize za dobre pozice a aby tech par kmenovych pracovniku nemuselo nic delat, nebo uz nemaji napady, tak si najimaji kalibratory, kterym smrknou par petek za tu praci

  • Tomas

    [56]POKRACOVANI 2: Je to pro seznam i jednodusi. Velky prachy prichazi a neni potreba zadna uprava. Zakaznikovy – tomu co vyhledava jsou vsak takto vlastne nabizeny ty nejdrazsi weby protoze si prohlidne nanejvys treti stranu. Takze argument ze kalibratori vyhledavaji ty nejlepsi informace a ze seznam pak nabizi to nejlepsi co na webu je vylozene lzive. Kazdy kdo si toto precte a vyhledava na internetu vi ze vetsinou na prvnich pozicich jsou ty nejdrazsi firmy. Takze to neni o tom jak zkaznikovy nabidnou to nejlepsi, ale poradne vydelat. Kdyz neco hledam tak to nejlevnejsi najdu tak na 120-150strane vyhledavani a pak uz jsou nerelevantni nebo opakujici se vysledky. Takze pane Nevrly a vsichni se seznamem sympatizujici, chytte se za nos. No a protoze jsem podnikatel tak slovo na zaver. Kdybych vlatnil seznam tak to delam stejne. Za ty prachy. Jen bych mozna nezakladal tuto diskuzi. No ale muj zamestnanec, aby ukazal snahu by ji asi zalozil. Proc mu v tech hratkach branit?Vzdyt on tomu veri

  • Tomas

    [57]POKRACOVANI 3: V podstate by se dalo rict chudak zakaznik. Vsude mu nabizi to nejdrazsi a pokud nehleda dal, zije neustale v nevedomosti ze existuje neco levnejsiho. Co je vlastne pro seznam vetsi kvalita. Je kvalitni stranka tim ze ma dobre zpracovany zdrojovy kod, ale jsou v tom co nabizi drahy? Nebo to co je na te strance nabizeno, t.j. ze maji levne a kvalitni zbozi, byt ze zdrojovy kod je treba nevalidni? No ale ani jedno me nezapada do seznamacke hlasane kvality. Na druhou stranu zakaznik, vlastne my vsichni jsme nejaky divni. Kdyz chceme neco koupit, byt si rikame ze je potreba kupovat co nejlevneji, jdeme do obchodu kde se vsechno leskne, kde maji nejdrazsi vybaveni, kde pred tim obchodem parkuji nejdrazsi auta. Pritom z logiky veci musi v takovem obchode byt nejdraz, aby na to vydelali. A kde je levno, vse vybaveno za levno tak o takovem cloveku ci firme rekneme TO JE NEJAKEJ PRISTIPKAR A PRODAVA SUNT. Jsme oslneni a neuvazujeme. Dobre nam tak. Neumime se vzeprit diktatu cen.

  • Tomas

    [58]POKRACOVANI 4: Seznam se chova jako nas stat. Vytahnout z lidi penize a je jim jedno jestli lidi vydelavaji nebo ne. Driv jsem tento stat bral tak nejak jako svoji mamu. Je to mama, pomuze, pripadne aspon neskodi. V posledni dobe mam jiz pocit ze to je macecha, je to sice rodina, ale uz tak nejak cizi. Seznam MUZE – stat MUZE. Nevim jak to ma seznam osetreny a kdo kontroluje kontrolora na seznamu. Nevim jestli pan Lukanovic ma nejaky nastroj na kontrolu svych lidi ci vuli. Zustavam vsak v klidu a trpelive vyckavam. Na G.O.O.G.L.E. jsme na dobrych pozicich pomoci SEO a validyty jiz mnoho let a myslim si ze seznam casem sezere. Je otazka zda zachova system seznamu ci ho ulpne nahradi. G.O.O.G.L.E. je spravedlivejsi, ne tim ze by to mel jako svuj zamer. Je spravedlivejsi svou velikosti. Nikdo ho neovlivni (pokud to neni nejaka vlada) a maly cesky pisecek je sice taky dulezity, ale nenecha se ovlivnovat Pro seznam to je vsak jediny trh a vyplati se mu zasahovat do vyhledavani

  • petrox

    [59][54] „…kdyz me bylo volano operatorkou, ktera za penize nabizela pozice a kdyz jsme pote na nektera slova zmizeli z vyhledavani tak volal jiny operator a tato slova a pozice nabizel…“ –>> Bez konkrétnějších informací nemohu toto považovat za relevantní komentář a ani stížnost. Pokud nelze něco ověřit, těžko se to prokazuje či vyvrací. Nezbývá mi, než Vás znovu vyzvat ke konkretizování. Pokud se bavíte o době okolo a před rokem 2005, tak tehdy primárním hledáním na Seznamu bylo tzv. hledání v katalogu (nešlo o fulltext, jak jej známe dnes), kde existovaly produkty ke koupi (jmenovaly se „Seznam doporučuje“ a „Garance první strany“). V nějaké formě byly v hledání až někdy do července 2006.

  • petrox

    [60][56] „…argument ze kalibratori vyhledavaji ty nejlepsi informace…“ –>> Zkusím to ještě jednou. Kalibrátoři nic nevyhledávají. Jak bylo opakovaně napsáno výše. Bobramyl v [53] to myslím vystihl hodně přesně. [57] „Co je vlastne pro seznam vetsi kvalita…“ –>> Dílčích kritérií kvality jsou desítky. A ostatně i stránka bez title a nevalidním zdrojákem může být ta nejlepší na určité dotazy.

  • petrox

    [61][58] „Nevim jak to ma seznam osetreny a kdo kontroluje kontrolora na seznamu.“ –>> Nevím, koho myslíte tím kontrolérem. Pokud kalibrace, tak ty mají řadu kontrolních mechanismů. A i ostatní části vyhledávání mají definované procesy a kontrolní prvky, které zaručují, že se ve vyhledávání neděje nic skrytě nebo bezdůvodně (z pohledu interních pravidel). P.S. Pan Tomas mi doposud neposkytl bližší informace o zmíněném „kupčení“ s výsledky. A to ani emailem. Z mé pozice tak nelze jeho připomínky akceptovat.

  • Tomas

    [62](59). Tak to bylo jeste vice pred timto datumem. Ale mam tu jeden novejsi odkaz http://www.martinmatejka.cz/vliv-placenych-zapisu-na-seo-a-konspiracni-teorie-obchodniku-seznamu.html Nezapomente ze se Vas ( seznamu ) vsichni boji a nebudou to zverejnovat na svych webech. Pan Matejka je hrdina. (60)Brigádníci, neboli kalibrátoři dostanou dotaz a k němu nějakou stránku, která se na dotaz zobrazila ve výsledcích. To jsou Vaše slova pane Nevrly. Dobre, kalibratori tedy nic nevyhledavaji ale nekdo jim to dava za ukol. Kdo ty dotazy sepisuje? Kdo stanovuje u kterych stranek se to bude provadet. Napisu to tedy takto: Pan X vyhledava informace. A protoze se mu uz nechce, nebo nestiha, ma na to kalibratory. Uvedte taky priklad dotazu. Pisete ze stranka nemusi byt validni atd. Zde je uveden pravy opak http://napoveda.seznam.cz/cz/fulltext-hledani-v-internetu/optimalizace-webu/on-page-faktory/#meta_tag_description To vypada ze par lidi vi vic nez ostatni. (61) Odpovite mi na otazku KRADE SE U VA?

  • petrox

    [63][62] dostáváme se mimo téma článku, ke kterému mají komentáře být (osobně mi přijde, že se nikam neposouváme). Rád bych diskusi mimo téma článku ukončil. ||| ad odkaz na článek pana Matějky. Není zřejmé, na co narážíte. Pan Matějka tam o nějakém placení fulltextu nepíše. ||| „To jsou Vaše slova pane Nevrly „ –>> O moje slova nejde. To jsou slova kolegy „Myšáka“. Způsob výběru dotazů je neveřejný (nebudeme se k němu blíže vyjadřovat). Snad mohu prozradit, že výběr se provádí z části automatizovaně (algoritmem, který se ručně neovlivňuje) a z části jde o dotazy, u kterých nám byla reportována nějaká chyba. Pro příklad dotaz, který kalibrujeme: „dálniční známky slovensko“. Cílem je mít kalibrované dotazy, které odpovídají rozložení dotazů v hledání.

  • petrox

    [64][62] ad Validita stránek – nevím, na co přesně narážíte (kterou část nápovědy). Zjednodušeně řečeno – přejeme si, aby všechny stránky byly bez chyb v kódu a dodržovaly pravidla a doporučení popsaná v nápovědě. A k tomu se snažíme webmastery dovést. Ale sami toho dosáhnout nemůžeme (v důsledku je to na webmasterovi). Proto se musíme snažit zpracovat i „rozbité“ stránky. Ostatně právě ona robustnost při zpracování stránek, kdy si robot poradí i se spoustou chyb v html, cyklických redirektů apod. nám ubírá celkem hodně času. ||| „(61) Odpovite mi na otazku KRADE SE U VA?“ –>> VA znamená, předpokládám „vás“. Ale ani tak nerozumím otázce. Přesto mohu za sebe říct, že nekrade.

  • Tomas

    [65](63) Citace ze stranek pana Matejky: /Někteří obchodníci se toho opravdu nebojí a jdou ještě dál. S klidným srdcem Vám doporučí – zaplaťte si Sklik (nebo Firmy.cz) a pomůže Vám to ve fulltextu./ (64)Citace z Vasich stranek: http://napoveda.seznam.cz/cz/fulltext-hledani-v-internetu/optimalizace-webu/on-page-faktory/#meta_tag_description Pokuste se tvořit validní stránky. Pokud jsou totiž stránky plné chyb, hroží, že robot obsah stránky špatně pochopí, případně se k němu vůbec nedostane. Validitu stránek si můžete prověřit pomocí validátoru konsorcia W3C. Krade se Vas? Ne? No to je divny. Uz jen z pohledu statistiky. Mate vubec definovano co je u Vas kradez? Tim ze jste si poridili kalibratory a ze pan X tyto informace zpracovava jste priznali ze rucne zasahujete do vyhledavani. Kolik osob matuto moznost. Mohu zasahaovat a zapise se to do nejakeho logu? Kdo kontrolouje pripadne ten log? A ted jsme u te otazky, kdo kontroluje kontrolora. Kdo vsechno muze vstupovat do systemu a upravovat k obrazu svemu.

  • Tomas

    [66](65) V diskuzi u pana Matejky je uvedeno: Goldsmith: kdysi se sám p. Ivo přiznal na ilblogu.cz, že zvýhodňují ve fulltextu své projekty … po upozornění na možný rozpor s pravidly hosp. soutěže (tehdy byl ještě seznam.cz dominantní:) celý článek zmizel. Nemuze takto vstupovat take nekdo jiny menegmentu. Kdo ale tomu ma verit ze ne. Stripek ke stripku a uz jsem si udelalal vlastni nazor. Dalsi hezky priklad ze Vam jde pouze ve vyhledavani o penize je ze pokud si date do vyhledavace slovo autobazar a autobayar, nebo treba dobry den. Kazda ta vyhledana stranka je jina. U dotazu autobazar jsou nahou pridany odkazy na ZBOZI, nebo FIRMY a dole dalsi varianty na slovo autobazar. Taky zalezi na tom jaky prohlizec pouzivate. U nezajimavych dotazu to neni. Protoze autobazar je velmi lukrativni a drahe slovo, vysledna vyhledana prvni strana je uplne jina nez ty dve na ty dve jina slova. To znammena ze nabizite ruzne vysledky. Pokud je slovo nezajimave je pripavena jednodussi stranka. Proto take mate naseptavac. Co kdyby zakaznik hledal neco jineho nez chcete a nemohli by jste mu nabidnout tu vice komercni stranku. Je taky zajime ze naseptavac jiz nabizi konkretni firmy, ktery asi dobre platej.

  • Myšák

    [67]Ad [50]-[65](Tomas): Snažíme se dělat relevantní hledání. Zkuste se zamyslet nad tím, jak by se asi řešil případ, že by více klientů přišlo s tím, že chcou být nahoře na nějaké klíčové slovo. Potom by podle vás probíhala aukce ve stylu kdo dá víc, bude nahoře? Jestli Vám, nebo někomu jinému někdo někdy nabízel zobrazení nahoře ve fulltextu za úplatu, tak to došlo k naprostému nedorozumění. Zaručuju Vám, že i kdyby přišel jakýkoliv obchodník seznamu, nebo kdokoliv jiný osobně a chtěl po nás, abychom někoho šoupli nahoru, nebo naopak dolů, tak ho odmítneme! Snažíme se o zobrazování relevantních výsledků a nejsme nějaký placený katalog. Zapomeňte prosím na Vaše konspirační teorie a jakékoliv úvahy o cíleně špatném hledání a zkuste se zamyslet nad tím, co bychom tím asi docílili? Veškeré naše úsilí je vynakládáno na globální vylepšení relevance a použitelnost našeho vyhledávače, nikoliv na cílené zvýšení tržeb a ovlivňování výsledků podle toho jak si kdo zaplatí!

  • Myšák

    [68]Ad [50]-[65]: V současné době pracujeme na mnoha vylepšeních a kromě jiného také odstraňujeme nerelevantní zobrazování skliku na některá klíčová slova. Kdyby to opravdu bylo jak říkáte, tak bychom sklik cpali všude, hlavně aby se na něj klikalo. A tak bych mohl pokračovat i dále, ale věřím tomu, že když se nad tím zkusíte zamyslet, tak Vám to dojde. Největší satisfakcí pro celý tým fulltextu je to, když se podaří nasadit úprava, jenž zajistí zobrazování relevantnějších výsledků, sníží se tím průměrná proklikovost vyšších pozic, zvýší se spokojenost uživatele, atd.

  • Tomas

    [69]At se napise do vyhledavace jakekoliv drahe slovo vzdy ( vetsinou ) to nabidne nejvetsi a mnohdy i nejdrazsi firmy v teto republice, ktere jsou taktez nejvetsimi zadavateli reklamy v televizi, na bilbordech a v novinach. To jsou tak sikovni, nebo si platej nejlepsi IT odborniky aby se dostali na prvni pozice? To uz neni nahoda. To vsak ale neni o Vasem snazeni dostat co nejlepsi vysledky pro zakazniky, jak tvrdite. Protoze mali obchodnik ktery si treba dela stranky sam v mensi kvalite, o SEO a validite nema ani poneti a ma vyborne a levne zbozi, tak se na prvni stranku nedostane. Podle Vasich slov by se na prvni stranu dostat mel protoze na tom nezalezi jestli ma dobre udelane stranky. Protoze jde o kvalitni nabidku, tak by ho meli zaradit na prvni stranu Vasi kalibratori a nebo pan X ( viz. 65 ). At koukam kam koukam nikde se takovy maly obchodnicek na prvnich stranach neobjevuje. Samy vysledky ve vyhledavani potvrzuji ma slova. Vsichni zde diskutujici vsak zapomeli na zakazniky. Ti nemaji poneti o teto diskuzi, protoze o teto diskuzi vi jen velmi mala skupina lidi. Kdyz o tomto premyslim tak jsou to jen ti kteri ctou CELY log a vsiml si navstevy kalibratora. Zajimalo by me, pane Nerudny, jaka je navstevnost teto stranky. Je zde asi 30 prispevku, ale kolik navstev? Nechranime tedy zakaznika, ale sebe. Jenze jsme vsichni zaroven zakaznici. Jsme tak hloupi, ze vzdy jdeme nakupovat do tech nejlepsich obchodu ( vyzualne ), jak internetovych tak kamennych, ktere se nejvice blisti, maji nejvetsi nabidku, pred obchodem stoji nejlepsi auta majitelu, prijizdi nejdrazsi dorucujici dodavky. Kazdemu by vsak melo byt jasne ze kazda ta firma musela na to vydelat z draheho nabizeneho zbozi. Ten maly obchodnicek od vedle, ktery jezdi starym autem, ma levne udelany obchod, je pro nas pristipkar a byt nabizi nejlevnejsi zbozi v okoli, tak pro nas to je urcite sunt. Nu, co dodat.

  • Myšák

    [70][69] Opět opakuju, že kalibrátoři, administrátoři, ani kdokoliv jiný z celého fulltextu tady není od toho, aby přerovnával výsledky SERPu podle svého, nebo cizího uvážení. Pokud hovoříte o malých firmách, které nemají šanci dostat se na první pozice, kvůli nízkému rozpočtu a podle Vás nekvalitnímu SEO, byl bych rád kdybyste uvedl konkrétní příklad dotazu a URL, která by podle Vás měla být vpředu a neprávem není. Je potřeba si uvědomit ještě jednu věc. Pokud vedle sebe postavíte 10 stránek s podobným obsahem, musíte tyto stránky nějak seřadit. V tomto případě už se nelze dívat jen na onpage faktory, ale přicházejí na řadu i offpage. Podle čeho byste weby řadil Vy? Představte si vedle sebe 2 URL, podobný obsah a máte rozhodnout o jejich pořadí.

  • Tomas

    [71]Ja nepisu o malych firmach ktere se nedostanou na prvni stranky, pisu o velkych firmach ktere JSOU na prvnich strankach a jiz nekolik let. Nemam iluze o tom ze se mala firma bez velkych financi na reklamu dostane na prvni pozice, ci do medii. Proc po me chcete dukaz o tom ze se mala firma nedostane na prvni stranu. Ja Vam davam dukaz ze na prvnich stranach jsou jen velke firmy. Nerad to rikam, protoze jsem take obchodnik, ktery chce byt na co nejlepsi pozici, aby mu prislo z vyhledavani co nejvice zakazniku, ale jediny spravedlivy spusob jak radit je ROTACE. Tim se i vyhnete tomu ze nekdo posusuzuje tu kvalitu. Muselo by to byt vsak velmi dobre osetreno. Mame mnozinu firem a mnozinu zakazniku, tyto dve mnoziny se potkavaji u Vas v case. Seznam vi presne kolik tech firem je a zakaznici prichazeji postupne. SEZNAM BY ZAKAZNIKY MEL POSTUPNE PRIRAZOVAT K FIRMAM A NEHLEDET NA TO JAK JE FIRMA VELKA, JESTLI MA VALIDNI STRANKY, CI NECO JINEHO. Firma dostane cislo a nekde na Seznamu si bude moct overit kdy prijde na radu. Musi to byt i verejne a s historii, aby si jina firma mohla overit jestli se nekdo neobjevuje na prvni strane driv a casteji nez ma. Tim se i vyhnete jakymkoliv recem ze zasahujete do vyhledavani. Kazdy tedy dostane sveho zakaznika a je na nem jak s nim nalozi, nebo promarni prilezitost. Zakaznik si i SAM rozhodne jestli dostal dobrou informaci a pripadne zacne vyhledavat znova. Protoze znate i chovani zakazniku lze i zohlednit to jestli to je pouze pravidelne lelkujici zakaznik, nebo ten ktery prichazi na internet vzdy jen kupovat. Dodrzovat i striktne: jeden zakaznik = jedna firma v poradi. Firem je k urcitemu slovu dejme tomu nekolik stovek a zakazniku nekolik tisic a tim se to rozdeli spravedlive.

  • Myšák

    [72][71] ROTACE: vrácení rozdílných výsledků v různou dobu, podle aktuálního stavu rotování není zrovna cesta, kterou bychom chtěli jít. Navíc nejsme katalog a neřešíme, jestli vracíme ve výsledcích nějakou konkrétní firmu. Prostě výsledek, který dostane nejvíce bodů, je nahoře a ne vždy to je velká firma. Výsledky hledání nejsou jen o firmách a přiřazování uživatele k nějaké firmě je trošku science fiction. Vzhledem k tomu, že tato diskuze má být o kalibracích, přejděme prosím zpět k tématu. KALIBRACE: Naposledy pro všechny tápající zdůrazním, že KALIBRACE POUŽÍVÁME POUZE K VÝZKUMNÝM A VÝVOJOVÝM ÚČELŮM a NIKDY PŘÍMO NEOVLIVŇUJÍ POZICI HODNOCENÉ STRÁNKY VE VÝSLEDCÍCH.

  • [73]díval jsem se na ty návštěvy a nemohl jsem přijít na co to je, díky za informaci.