Související dotazy

Pokud uživatel zadá dotaz „dovolená v chorvatsku“, je hodně pravděpodobné, že zadá také dotaz „mapa chorvatska“. A je také pravděpodobné, že ve stejné session zadá dotaz „cestovní pojištění“.

Všechny uvedené dotazy totiž spolu nějakým způsobem souvisejí. I takový může být příklad chování uživatele, které se dá vypozorovat z jedné jeho session.

Spolu s výzkumným oddělením Seznamu jsme připravili komponentu, která na základě zadaného dotazu navrátí přehled souvisejících dotazů. Umístěna je pod výsledky vyhledávání. Pokud uživatel projde výsledky vyhledávání a dál se o téma zajímá, má možnost si vybrat, zda prozkoumá další stránku s vyhledáváním, nebo zda zpřesní, rozšíří nebo pozmění svůj původně zadaný dotaz prostřednictvím komponenty souvisejících dotazů.

Tuto nabídku oceníte například tehdy, pokud zadáte obecnější dotaz, nebo pokud hledáte jiný způsob vyjádření toho, co hledáte. Komponenta souvisejících dotazů vám totiž nabídne kromě několika rozšíření dotazů také dotazy, které s původně zadaným dotazem syntakticky nesouvisí (není jeho přímým rozšířením), ale je pro daný dotaz smysluplný. Například pro dotaz „směnárna“ navrátí dotazy „exchange“, „kurzy měn“, „kurzovní lístek“.

Uvedená komponenta, která je nyní dostupná na http://searchtest.seznam.cz/, je první (a určitě ne poslední) aplikací souvisejících dotazů. Pokud narazíte na nějaké nesouvislosti, dejte nám určitě vědět prostřednictvím diskuse, která je pod tímto článkem.

Update 9.9.2011 11:00

V souvislosti s nasazováním nových úprav se při zahledání pomocí operátoru site nezobrazovaly aktuální údaje o počtu zaindexovaných stránek. Tato chyba je již opravena a během dne se budou postupně zobrazovat aktuální údaje.

  • Jiří

    [1]Určitě výborný nápad. Když se o něčem chci dozvědět jak pozitivní, tak negativní informace tak používám sérii dotazů: „problémy s …“, „… je výborný“, „… uz nikdy vice“, „nejlepsi …“, „nejhorsi …“. Za tři tečky dosaďte cokoliv, o čem chcete něco vědět.

  • [2]Já bych to dal nahoru, ne dolu.

  • [3]Je to pekny, ale dole to nikdo neuvidi. Kouknete na dotaz „pagerank“ – nabizi se nejaky nebankovni pujcky :). Zato na dotaz „sjezdovky“ se nezobrazi nic – siklo by se nejaky snehovy zpravodajstvi nebo kamery ze sjezdovek…

  • [4]Tuto změnu bych pochválil. A umístění až pod výsledky mi přijde rozumné. Nebude odváděl pozornost o samotných výsledků. Je jasné, že se budou vyskytovat podivná nebo úsměvná doporučení, ale aspoň zase bude o čem psát. 😉

  • Alous

    [5]Taky Vám vypadly stránky ze serpu na dotaz site:——? Co to je?

  • [6]Toto mi přijde pro uživatele jako užitečná věc a skvělá pomůcka i pro analýzu klíčových slov, super. Já bych to nechal dole. Jen bych to nazval jinak, ať je uživatelům jasné, o co jde. Nadpis by podle mě mohl být třeba „Lidi hledající „dovolená“ také zajímalo:“

  • Petr

    [7][5]Nejen na site: ale i obecně, 3/4 stránek z několika webů…Absolutně nesmyslně chybí např. hlavní stránka, další podstránky také a stránky kterou jsou na stejném webu až hluboko ve struktuře seznam normálně zobrazuje. 🙁 To už je zoufalství. Opakovaně se tady psalo, že si robot vybírá jen to co ho zajímá a ostatní vyřazuje..super jen si nedovedu představit, v čem je pro robota zajímavější archiv s 5 let starou novinkou našeho webu a hlavní aktuální stránka je v čudu..opět po roce jsou tady brzo vánoce a tradiční bordel ve fulltextu pod záštitou novinek, které seznam chrlí o sto šest ale podstatné jádro a to je fulltext je více a více tragičtější. Nesnažím se na seznamu už hledat ani soukroumé věci, protože pokud zahrabe náš web s 5-letou historíí, tak to bude těžko jinak i v jiném oboru tzn. pro mě jako pro uživatele omezený okruh informací tudíž google.cz to jistí …

  • Kapibara

    [8]Já se musím fakt už smát weby kde jsem sám osobně psal články vykopnutý dnes z indexu. Zústalo 5 stránek. Věnoval jsem tomu každý den 2/3 hodiny času. Monetizace AdSense, protože Sklik nabízí nesmyslné nerelevantní reklamy. Žádny prodeje odazů atd. Ptám se prosím kde jsem udělal chybu? Naučené žvásty musíte lépe optimalizovat na helpu 🙂 jsou mimo mísu.

  • Radek

    [9]Sice je to tady OT ale z toho jak se to dnes hnulo je mi už fakt blbě. Můj sen je až vás pohltí googel a čím dříve tím lépe. Tohle už vážně není normální. Nahoře weby co maj jen výměni se stránkama partneři, katalogy a to je tak asi vše. Navíc půlka stránek vypadlá z indexu. Bžte už fakt někam vy machři. 🙁

  • [10]No a já bych to dal doprava. Vzhledem k tomu, že dnes má už každý širokoúhlý displej, bylo by to nejlepší, protože pravá strana je vždy nevyužitá.

  • [11]1) Google má související dotazy naspodu. Možná je to osvědčené. Ale možná by bylo hezké dát to na Seznamu doprava do sloupečku pod reklamu Skliku. 2) K vypadnutí stránek na dotaz site: jde snad jenom o něco přechodného. Také mám u některých webů až 100x méně výsledků. Navíc se u výsledků objevily náhledy stránek až měsíc staré, takže to nejspíš vypadá na starou databázi. Věřím, že se to zlepší i bez hulákání webmásterů. 3) V katalogu Firmy.cz by bylo velmi dobré zavést nějakou verifikaci aktuálnosti údajů. Včera jsem nad hledáním ztrácela trochu nervy, neboť spousta firem, které tam jsou uvedené, už neexistuje. Jiné, co nemají uvedený e-mail, mají naprosto neaktuální telefony. A jiným expirovaly domény www stránek. V souhrnu zoufalé. Chtělo by to rozeslat výhrůžku, že kdo údaje nepotvrdí, bude vymazán a po čase takové záznamy aspoň posunout na konec s viditelnou poznámkou, že data nebyla dlouho potvrzena. Bylo by dobré, aby aspoň Firmy.cz zůstaly na vyšší úrovni, než další katalogy.

  • uko ješita

    [12]Potvrzuji rovněž vyřazení mnoha stránek z indexace (operátor site:), u některých webů až 75% stránek (???) A taky pěkné zhoupnutí pozic oběma směry. Jednoho klienta mám nyní na 7 různých kw na prvním místě, ačkoliv se na tato slova neoptimalizovalo a rozhodně nemohu říci, že by byla málo konkurenční. Jiný e-shop se z TOP3 odporoučel do třetí desítky, průser jak noha, protože měl 100 objednávek denně a drží zboží skladem, teď neprodá nic, takže utopenej kapitál přes 100 litrů, kdo ví na jak dlouho. Menší shop může tohle položit. Tyhle houpačky jsou od Seznamu hoooodně hooodně necitlivé.

  • Martin

    [13]Měli by jste už naplno přiznat, že destabilizace výsledků fulltextu je cílenou podporou Vašeho Skliku. Jak jinak si vysvětlit to, že klientův web je jeden den první, druhý den 11. , třetí den zase první, a dnes k nedohledání. Dovedu pochopit , že pozice rostou a padají. Někdo od Vás tady mluvit o důležitosti stabilních výsledků – tím myslíte finančních výsledků Vaší Sklikové divize 🙂 ?

  • Radek

    [14]Jen pro příklad Google k dnešku indexuje 2800 stránek Seznam 630 to asi samo mluví za sebe.

  • Jan

    [15]Tak nevim, jestli to michani vysledku delaji ty vase nove zavadene novinky? Ve vysledku se objevuje docela dost mene relevantnich webu nez tomu bylo doposud. Neoptimalizovane weby jsou prvni a optimalizovane se pro zmenu v nedohlednu 🙂 Sranda s vama :))

  • [16][5][7][8][12] Děkujeme za upozornění – jedná se o chybu zobrazení nižšího počtu stránek při zahledání s operátorem site. Opravu této chyby jsme již nasadili a v průběhu dne se budou jednotlivé dotazy zobrazovat správně.

  • Petr

    [17][16] Nejedná se nejen o chybu na site, ale o vyřazení z indexu částí webu. Nehledě na to, že s tím je i spojený neskutečný propad na unikátní kw, pak by to totiž vypadalo….jako když faktory ovlivňující pozici stránky jsou nakloněny víve než obvykle vnitřní struktuře webu…

  • martin

    [18]dějí se to věci – na jedno klíčové slovo mám i placený zápis na Firmy.cz (je součástí názvu firmy a domény) a pokud toto slovo zadám do vyhledávání dostanu pokaždé jinou odpověď – resp. tři varianty zobrazení: 1. zápis z firmy.cz ve výsledku vůbec není 2. zápis je hned nahoře 3. zápis je uprostřed stránky – tak nevím 3 zdroje dat odkud fulltext čerpá info?

  • [19]Zdravím, také musím přidat pár zajímavých výsledků. Např. na kw půjčky se ukazuje na 6 místě sluzby-remesla.avizo.cz/pujcky-vykup-4763537.html (trochu FAIL). Také hodně stránek vypadlo z indexu a tím spadlo pár pozic. Výsledky jsou tak o 30% méně relevantní než tomu bylo do středy. Pokud je chyba bylo by asi dobré vrátit starši DB, která byla v pořádku tzn. ta do středy.

  • Radim

    [20]dejte si do fulltextu tvorba webových stránek jako první tam vyjede nějaká hyperinzerce… katastrofieren

  • Jan

    [21]Ale neee…dneska je to fakt jako na houpace 🙂 Ale ty vysledky, ktere zobrazuji prvni pozice jsou usmevne 🙂

  • Petr

    [22]Úsměvné to např. pro mě je až do chvíle, pokud srovnávám weby, které mám jako zálibu. Eshop, který nás ale živí a je podporou pro naše kamenné prodejny byl dneska prakticky o několik let s návštěvností zpět. O to více lidí přišlo z google, což je asi o tom že to vnímá už i běžná veřejnost, že seznam není aktuálně moc stabilní. A tak k nám chodí, chodí, ale odjinud.

  • Petr

    [23]Já to vzdávám 🙁 večer všechny stránky zpět v indexu, dnes ráno zase část chybí. Pozoruju u 10 webů, 5 je propojených mezi sebou, ostatní nezávislé na sobě. Propad po NEindexaci se už neobnovil, objevujeme se nejlépe od 2 strany dál, před tímto výpadkem na několik desítek kw první místa. Opravdu se těším na vánoce, protože už tradičně několik let po sobě, seznam asi „úmyslně“ před hlavní sezónou likviduje výsledky a závažné změny jsou téměř vždy na podzim. Vivat sklik…Docela by mě zajímalo, když se bez testů pustí něco do ostrého provozu na seznamu, co by dělal kdokoliv z programátorů, kdyby si třeba koupil auto, které by bylo stejně neodladěno z výroby. Někdy bez čepů, někdy s prasklou nádrží, někdy s vadnou elektroinstalací. Jakpak by asi takový majitel reagoval v servisu na: „sorry stalo se, ale už to odstaňujeme“. Doporučuji dát k nápisu Seznam.cz ikonku BETA verze aneb přestaňte řvát je to ZDARMA, třeba pochopí i zbytek národa, že jsou tady i jiné vyhledávače, které fungují.

  • Rdek

    [24]Nenepadlo vás, trochu tomu Seznamu pomoct nějakou antikampaní, prostě na všechny spravované weby, jak vlastní tak i klientské dát jasný odkaz chcete informace a kvalitu hledejte na Google a zapomeňte na Seznam. Podobná akce na antiparoubka nedávno velmi zabrala. Když se podaří, že odejde dalších 20% hledajících bude to pak pro seznam už jen krok do propadliště jako se tomu stalo u Atlasu a Centrum.cz. Po nich už ani pes neštěkne. A musím potvrdit že jak výše někdo psal zvyšující trafic z Google tak ten trend meziročně pozoruji i já. Myslím že na Seznamu se už nikdo za nos nechytne a stále budou testovací králici uživatelé a jejich vylepšení je nakonec pohřbí. Já osobně si myslím, že tohle celé je krásný příklad manažerského selhání fulltextového teamu. Pěknou sobotu všem .

  • uko ješita

    [25]Tak pro všechny nespokojené mám dobrou zprávu. Dělal jsem si přes víkend analýzu návštěvnosti průřezem přes několik webů a za srpen mám poprvé v historii větší návštěvnost z Google než ze Seznamu a to i když má web na Google horší pozice. Není to u všech webů, ale zodpovědně mohu říci, že u většiny. Tam kde mám web v obou vyhledávačích na prvním místě je z Google asi o 18% více návštěv. Na 1000 návštěv z Googlu vychází asi 850 návštěv ze Seznamu. Podrobnější analýza ukázala dvě příčiny. Asi 10% rozdílu dělá větší používanost Google = na konkrétní klíčové slovo je o 10% vyšší návštěvnost. Dalších 5-10% pak dělá skutečnost, že z Google mám návštěvy na širší počet výrazů. Google tedy mnohem lépe zvládá longtail. Seznam pracuje čistě s optimalizovaným výrazem, neoptimalizovaný longtail narozdíl od konkurence na webu nenajde.

  • Petr

    [26][25] Dobrý den, bylo by ještě dobré uvést min. obor webů. Protože já mám weby kolem spotřební elektroniky a toto zatím bohužel nepociťuju. Momentálně poměr tak 2:1 až 3:1 pro Seznam.

  • uko ješita

    [27][26] Obory: zdravá výživa, nábytek, příslušenství k notebookům, motoshopy. V dalších oborech mám bohužel odlišné pozice, takže by srovnání nebylo fér. Elektroniku v portfoliu nemám, takže nemohu posoudit.

  • Martin

    [28]Takhle vypadá proklamovaný boj proti duplicitám ? Viz http://search.seznam.cz/?aq=0&oq=v%C3%BDroba+izola%C4%8Dn%C3%ADch+&sourceid=szn-HP&thru=sug&q=v%C3%BDroba+izola%C4%8Dn%C3%ADch+dvojskel Jeden web běžící na dvou různých doménách . Těžko nějak reagovat na Váš fulltext, když nevím, co je chyba, a co cíl. Ale třeba to takhle chcete …

  • uko ješita

    [29][28] Hehe, tak pokud dobře koukám, tak ten web běží nejméně na 6 doménách, z toho tři jsou v první desítce, všech 6 pak v TOP30, dál jsem nekoukal. No, až se zdvojí výsledky, to bude nádhera…

  • [30]great!

  • Honza

    [31]Omlouvám se za off topic, ale všiml jsem si toho při prohlížení souvisejících dotazů. Při vyhledávání „ubytování praha“ jsou vraceny výsledky „ubytování praha“ i „ubytovani (v) praze“. Při hledání „ubytování v praze“, příp. „ubytovaní praze“ jsou výsledky obsahující „praha“ v prvním pádu ignorovány, minimálně nejsou zvýrazněny (nadpis, snippet, url).

  • Jakub

    [32]vývojový manager fulltextu seznamu je dosazen googlem, to Vám ještě nedošlo?

  • [33]držím seznamu palce

  • Jana

    [34]povlečení do postele,pižama,župany,ručníky

  • Yuhů

    [35][31] jo, o tom víme. Je to důsledek jedné tabulky definované výčtem, která je definovaná blbě. Časem opravíme, díky za report.

  • [36]Na některé méně hledané KW to dělá neplechu a nabízí úplně nerelevantní souvisejicí dotazy.

  • [37]Užitečná blbůstka 🙂