Focení hlavních obrázků stránky

Kromě náhledů jednotlivých webů, které se nyní zobrazují vedle výsledků vyhledávání, dokážeme fotit rovněž hlavní obrázek stránky. Detekce hlavního obrázku se provádí většinou automatizovaně. Nově mají webmasteři možnost prostřednictvím tagu v hlavičce stránky napovědět generátoru náhledů, který z obrázků se má vyfotit.

Hlavní obrázky stránek jsou nyní využívány například v encyklopedickém hledání, kde nahradily náhledy stránek. Vyzkoušejte dotazy „ovčák“, „ferrari“ nebo „asie“.

Pokud chcete generátoru náhledů napovědět, vložte níže uvedený tag do hlavičky stránky.

<link rel="previewimage" href="IMAGEURL" />

Odkazujte pouze na obrázky, které jsou pro stránku reprezentativní a jsou viditelně umístěny na dané webové stránce. Tag nepoužívejte, pokud webová stránka neobsahuje žádný hlavní obrázek. Rovněž nevytvářejte odkazy na zástupné obrázky, ikonky, apod.

V současné době se úprava nijak neprojeví. Připravujeme ale novou komponentu do hledání, která bude hlavní obrázky stránek využívat. Tuto komponentu budeme spouštět za několik málo týdnů, proto je potřeba začít tyto obrázky sbírat s dostatečným předstihem.

Do diskuse pod článkem můžete uvést adresy vašich webů, na kterých je již tag nasazen. Za Seznam.cz je již nasazen na novinky.cz, super.cz, sport.cz.

  • Jaké jsou minimální rozměry obrázku? Jaké koncovky obrázků jsou podporovány? Je-li nastaven previewimage na hlavní strance, bude to mít vliv na záznam v katalogu firmy.cz? Díky

    • Roman Dušek

      Jsou podporovány standardní typy obrázků – png, jpg, gif. Odkazujte přímo hlavní obrázek stránky – není potřeba obrázky jakkoliv zmenšovat nebo upravovat. Upravení na správnou velikost provede náš generátor náhledů. Generátor bere v potaz obrázky, jejichž velikost je v každém rozměru větší než rozměr screenshotu (nyní fotíme 100x75px). Tento tag nemá žádný vliv na záznamy ve firemním katalogu.

  • Trochu škoda, že jste nepoužili opengraph (meta property=’og:image‘), který už spousta webů má uvedený.

    • Roman Dušek

      OpenGraph jsme zvažovali. Používá je například Facebook, který ale standardně reprezentuje obrázky s jiným poměrem stran, než jaký používáme na hledání (Facebook má poměr stran 1:1, Seznam Fulltext 4:3). Dalším důvodem je jiný význam tagu – potřebujeme označit pouze hlavní obrázky stránky, nikoliv zástupné obrázky kategorií, loga firem apod.

  • Také mě zajímá zda je u obrázků nějaké (rozměrové) omezení. Jinak tag je na Informuji.cz nasazen např. v detailu akce či článku. Míra

    • petrox

      Omezení je na minimální velikost 100x75px

  • U nahledu vsech evidovanych knizek

  • Karlos

    Zdravím,

    přidáno na stránky, robot k nám chodí každý den, tak pokud nevadí nebudu uvádět adresu a budu se těšit na výsledky 🙂

  • Martin Hruška

    Proč zavádíte vlastní standard? Proč nepoužijete link rel=“image_src“ který je tu již déle a z větších hráčů ho podporuje například Facebook?

    • JA

      Protože seznam, vím co dělám.

  • optimalizator

    Ten obrázek se musí nacházet přesně na danje stránce? Nebo se bere cleý web.

    • Roman

      Obrázek se musí vyskytovat na dané stránce.

  • Bude možné informovat robota o tom, že žádný obrázek brát nemá, že si přejeme aby udělal klasický náhled HTML stránky? Něco jako „no previewimage“?

    Je možné napovědět, podle čeho se robot rozhoduje, který obrázek zvolí? Na první pohled tedy vidím:
    – podporovaný formát,
    – dostatečnou velikost obrázku…

    Co dál? Rozhoduje např. pořadí na stránce?

    Děkuji.

    • Roman

      Velké obrázky se fotí souběžně s klasickými náhledy stránek. Nyní neuvažujeme, že bychom klasické náhledy stránek přestali fotit. Jedná se o jinou reprezentaci stránky, kterou budeme mít k dispozici a v budoucnu s ní budeme chtít více pracovat.

    • Roman

      Pokud webová stránka nemá velký obrázek, použijte výše uvedený kód s prázdnou hodnotou href. Tj. Je to pro generátor náhledů signál, že se nemá snažit na stránce automaticky rozpoznat velký obrázek.

  • Michal

    Je to trochu off topic, ale vy jste zase spustili 2 stejné weby do vyhledávání? Tzn. že z jedné domény může být např home page a podstránka?

    Díky za odpověď

    • Roman

      Ano, v některých případech se zobrazují 2 stránky z téhož webu (například homepage a stránka s kontakty).

  • Jan T.

    Hodnota IMAGEURL musí být plná cesta k obrázku (http://www.domena.cz/imgs/1.jpg) nebo může být i bez domény? (/imgs/1.jpg)

  • pek

    Přidáno na http://www.zonglovani.info Jsem zvědavý na výsledek.

  • Přidali jsme na stránky u detailu chalup. Přijde nám to tam ideální.
    viz např. http://www.chaty-chalupy-pronajem.cz/detail/podlevin26

  • Co když se ale obrazek na stejne strance nenachazi, protoze stranka obsahuje treba odkazy do galerii nebo videa a pouzitelny nahledovy obrazek obsahuje jen upoutavka na titulce nebo v rubrice?

    A druha otazka: lze vlastnost rel pro tento ucel pouzit i u odkazu uvnitr tela stranky?

    • Roman

      První otázka: a je to reálný příklad? Většina stránek, byť má zapouzdřené galerie, obsahuje náhledové obrázky.

      Druhá otázka: ne, tag link musí být v hlavičce stránky

      • Je to reálný příklad. V článku máme poměr 16:9, vedle je uložený stejný ve formátu 4:3.
        Nebo je diskuze ke článku. Samotná diskuze už obrázek neobsahuje, ale jako náhled můžeme použít obrázek ze článku.