Snippety: nové popisky výsledků hledání

Vyvinuli jsme nový způsob popisování výsledků hledání, při němž z vyhledaných webových stránek vybíráme vhodné úryvky a zvýrazňujeme v nich hledaná slova. Nové popisky neboli snippety jsou nasazeny v produkčním hledání od konce května.

Snippet je krátký popisek vyhledaného dokumentu, jehož účelem je celý dokument co nejlépe shrnout a zároveň zobrazit vyhledaná slova v jejich kontextu. Podle snippetu se člověk rozhoduje, zda je výsledek hledání vzhledem k jeho dotazu zajímavý, nebo nikoli.

Kvalitní snippet by měl proto být výstižný, aby z něj hledající získal ten správný dojem o obsahu cílového dokumentu a mohl posoudit, jak dobře odpovídá jeho dotazu. Měl by být navíc dobře čitelný a informativní, ne však zavádějící. Vybrat pro jakoukoli webovou stránku jeden nebo dva drobné úryvky, které tyto požadavky splní, často není snadné.

Při vytváření snippetu podle naší nové metody se snažíme:

  • zahrnout do snippetu co nejužitečnější informaci
  • čerpat úryvky nejen z viditelného textu stránky
  • vyhnout se opakování textu v popisku
  • zlepšit formátování a přehlednost snippetu

Nový snippet pro dotaz [vesmír] a hlavní článek o něm na Wikipedii:

Dosavadní snippet pro tentýž dotaz a dokument vypadal takto:

Prozkoumat nové snippety pro celé výsledkové stránky můžete třeba pro dotazy [nejvyšší hora evropy], [amerika], [objevení ameriky], [antonín dvořák], [impresionismus], [modrá skalice], [tisíc a jedna noc], [origami], …

Podoba popisku je závislá na obsahu dokumentu, proměňuje se ovšem podle znění dotazu. Ovlivnit výběr úryvků do snippetu je možné jen nepřímo prostřednictvím tagu <meta name="description" content="..."/> ve zdrojovém kódu stránky. Tento statický popis nebo jeho část se mohou do snippetu dostat, pokud nebude existovat vhodnější úryvek ve vlastním textu stránky.

Budeme velmi rádi za vaše připomínky. Děkujeme zvláště za upozornění na případy dotazů a stránek, kdy se nový snippet v porovnání s dosavadní verzí výrazně zhoršil. Potěší nás ale i odezva na případy opačné!

  • Když jsem zkoušel firmy, vypadalo to v novém opravdu líp. Pak jsem zkusil dotaz ‚benda‘ a na prvních výsledcích (wikipedie, marekbenda.cz, Cosa Nostra) mi ten starší způsob, co prostě bere začátek, připadá vhodnější.

    Přeju hodně úspěchů v blogování

    • Díky za odezvu a za přání. Pozice úryvku v původní stránce je důležitá, při sestavování snippetu to ale není jediné hledisko. Uvidíme časem, jak si nové snippety povedou ve větším měřítku, a případně nastavení parametrů naší metody upravíme.

  • Posílám menší bugreport:
    na dotaz „webová analytika“ u stránka knihy.cpress.cz/webova-analytika-20.html je ve snippetu zobrazena pouze drobečková navigace => http://searchtest.seznam.cz/?q=webov%C3%A1+analytika&sId=1qCTw6TJw6djarWnS8Lc&aq=-1&oq=webov%C3%A1+a&sourceid=top&thru=

    • Díky za vhodnou připomínku. To, že se nezobrazovalo více textu, přestože mělo, jsme již opravili. Filtrování drobečkové navigace plánujeme zapracovat ještě před ostrým nasazením. Potom se celý snippet pro tento dotaz ještě změní.

  • Jiří

    Kdy budou změny v ostrém provozu? Celkem se mi to líbí.

    • Díky. Do provozu se nové snippety nasadí během několika málo dní.

  • Na dotaz tipcars není ve snipetu skoro žádný text, přitom na stránkách je ho plno a mohl bych pokračovat….

    • V minulých dnech jsme ještě systém dolaďovali, děkujeme za dotaz, pomohl nám jako testovací přiklad. Nyní se pro vaši hlavní stránku zobrazuje meta description, pro ostatní vyhledané stránky se snippety rozšířily. Ještě dnes zahrneme další drobná vylepšení.

  • Osobně bych uvítal důsledné dodržování meta descriptions. Když už to píšu, tak bych byl rád, kdyby se to také zobrazovalo jako popis webu, stejně jako je to na Googlu…

    • Informaci v meta description dáváme přednost v několika ohledech, nicméně nemůžeme jí dát přednost absolutní, jak vysvětluje petrox níže. Ani Google to tak nedělá. Podívejte se třeba, jaký snippet vaše stránka dostane na dotaz [metody a techniky seo site:seowebmaster.cz] u obou vyhledávačů.

      • Já to řešil u svého klienta: http://www.languagelab.cz/ . Teď už ten popisek jde, ale celkem dlouho to tam házelo šílené blbosti. Tak jsem přepsal text webu a už je to lepší, ale stejně bych uvítal spíše to descriptions. Ono se totiž nedá určit, co si zrovna vezmete za text a občas je ten zvolený text velmi nevhodný ( nesplňuje call to action )

  • Kapibara

    Ahoj,
    co zas s tím děláte hernajz 🙂

  • Astro

    Prosím zvažte snížení počtu slovenského balastu ve výsledcích.

    • VM

      Astro: Můžete nám poskytnout nějakou konkrétní ukázku dotazů, na které se ten slovenský balast vyskytne? Budeme rádi za Vaši zpětnou vazbu. Díky 😉

      • JA

        Třeba http://itelka.com/prometheus/ plus ten keyword spam

        Hľadané výrazy k filmu: prometheus online film cz, prometeus film, prometheus movie, prometheus film, prometheus cz dabing download, prometheus csfd, prometheus online film, prometheus download film, film prometeus, film prometheus, prometheus cz dabing, prometheus 2012, prometheus online, prometheus film download, prometheus download cz,

        Rádoby pod hlavičkou vyhledavanych vyrazů

  • Petr Taner

    Dobrý den,
    jsem téhož názoru, že by jste měli používat „meta descriptions“ jako Google. Od toho ten parametr byl vymyšlený, tak proč vymýšlet již vymyšlené.
    S pozdravem,
    Taner.

    • petrox

      S meta description je to problematické z několika důvodů. Jednak je to text, který uživatel na stránce nevidí (nebude zmatený, když text zobrazený v hledání na stránce nenajde?). Další věc je, že ne vždy je description sám o sobě relevantní vůči dotazu (stránka je vhodná na dotaz uživatele, ale description ne). No a v neposlední řadě je MD často zneužíváno. A tak jej nelze „za všech okolností“ používat – z pozice vyhledávače si musíme dávat pozor.

  • Michal

    Zdravím

    mrkněte prosím na tento výpis. http://search.seznam.cz/?q=srovn%C3%A1n%C3%AD+cen+plynu&count=10&pId=zyglKAqUwLfe83znGbht&from=10

    Jeden výpis na stránce má 7 řádku popisek. Něco takového by se asi mělo redukovat, jelikož to nevypadá úplně dobře.

    • Děkujeme za upozornění, „chybička“ se skutečně vloudila. Nyní už by délka popisků neměla překračovat stanovené limity.

  • Zdravím, neovlivnilo to také výsledky vyhledávání? Byl jsem na dotaz „plechové garáže“ na 3. pozici, nadále jsem na google.cz na 3. pozici, ale v seznamu propad na 27 pozici, třetí strana.

    Je možné někde zjistit proč jsem se propadl?

  • Tomu říkám algoritmus s citem pro humor, viz: snippet „… že každý je odborníkem ve své oblasti, vždyť my si boty taky nešijeme sami. Ale uděláme Vám kvalitní SEO servis a to s láskou a individuálním přístupem.“ (vyhledávací dotaz seo servis)