Posílení významu kvality stránek

V pondělí 17. 10. 2016 jsme nasadili aktualizaci vyhledávacího algoritmu, kterou interně nazýváme Page Quality. Cílem aktualizace je více zohledňovat kvalitu webů a stránek při řazení výsledků a tím dosáhnout vyšší spokojenosti uživatelů.

Kvalita a relevance jsou dvě nejdůležitější složky, které ovlivňují pořadí výsledků v SERPu. Relevance vyjadřuje to, jak odpovídá stránka zadanému dotazu, kvalita se posuzuje bez ohledu na dotaz. Význam kvality je nyní vyšší, než tomu bylo dříve.

Nárůst průměrné kvality dokumentů v SERPu o 9 %

V následujícím grafu jsou zobrazeny průměrné kvality dokumentů na jednotlivých pozicích v SERPu. Pokud spočteme průměrnou kvalitu přes celý SERP před a po aktualizaci, dojdeme k tomu, že došlo k nárůstu kvality o 8,94 %.

 

Sloupce vyjadřují průměrnou kvalitu výsledků na jednotlivých pozicích v SERPu.

Graf: Nárůst průměrné kvality dokumentů na jednotlivých pozicích v SERPu

 Dopady

  • u 16,4 % dotazů došlo ke změně na první pozici
  • u více než 50 % dotazů došlo ke změně na prvních třech pozicích

Co ovlivňuje kvalitu

  • stránka dobře plní svůj účel
  • obsah je snadno dosažitelný a přehledně organizovaný
  • obsah je originální
  • obsah je odborný a důvěryhodný; je zřejmé, kdo ho vytvořil
  • lze zjistit, kdo web provozuje; je možné ho kontaktovat
  • web má dobrou pověst

V čem se liší Page Quality od Jalapeño

Jalapeño se soustředilo na identifikaci a ponižování spamu a přeoptimalizovaných stránek (keyword stuffing). Page Quality ovlivňuje i SERPy, kde žádný spam není. V nich se snaží upřednostnit stránky, které dosahují nejvyšší kvality, před stránkami s kvalitou nižší.

  • LinkiCZ

    Splňuje podmínku „je možné ho kontaktovat“ i kontaktní formulář?

    • Na danou otázku není obecná odpověď ano/ne. Zatímco u stránky, která např. zajišťuje přihlášení do internetového bankovnictví, bude kontaktní formulář vnímán (uživatelem) spíše jako nedostatečná možnost komunikace s provozovatelem (zde je očekávána možnost kontaktu přes zákaznickou linku atp.), u nějakého blogísku bude tato možnost dostatečná. Většinu zmíněných hledisek je třeba vnímat s ohledem na typ stránky a webu.

      • LinkiCZ

        Díky, myslel jsem si to, ale je lepší to mít #000000 na #FFFFFF.

  • Pingback: Posílení významu kvality stránek (Page Quality) - Informace o změnách ve vyhledávačích()

  • Marek Murín

    Rozumný krok, ktorý je pro-uživateľský. Chválim. 🙂

    S tým kontaktom je to trefa do čierneho. Neustále sa mi deje, že nie je kontakt uvedený na webe ani žiaden formulár, čo je čistý fail podľa mňa. Iba mobil/pevná linka je málo. Sranda, zaujímalo by ma ako sa rieši „dobrá povesť“. 🙂

    • Při stanovování page quality využíváme signály, které s pověstí korelují. Příkladem takového signálu může být trust rank. Samotný signál, který by se jmenoval „míra dobré pověsti“, k dispozici bohužel nemáme :-).

      • Pro zajímavost, z čeho se určuje ten trust rank? Díky za odpověď 🙂

        • TrustRank je signál, který se počítá z odkazové sítě a vyjadřuje důvěryhodnost webu. Nejvyšší hodnotu signálu mají důvěryhodné weby velkých firem, bank, státních institucí, škol apod. Weby, na které tyto důvěryhodné weby odkazují mají hodnotu signálu o něco nižší, ale stále poměrně vysokou. Weby na které tyto weby dále odkazují mají ještě nižší atd.

  • Pingback: Vše o EET pro e-shopy, aktualizace Seznamáckého algoritmu a další novinky - SEO novinky – Marek Hnátek()

  • martin carda

    Skoda ze není moznost zjistit duvody propadu, vsechny body co jsou vypsane v textu splnuji, vzdy jsem byl na prelomu prvni/druhe stranky, na googlu jsem prumerne na 8 pozici, takze urcitou kvalitu to musi mit, a najednou jsem propadl na seznamu na 4stranku, nevim zda je vse ok?:-) konkretne se jedna o apartman-cardovi.cz/ubytovani-dolni-morava na frázi „ubytování dolní morava“

    • Skutečně pohyby jednotlivých stránek a webů zde analyzovat nechceme a nemůžeme. Jedná se o dost konkurenční dotaz: i malé změny mohou vést k velkým změnám v pozicích výsledků.

      • martin carda

        nevim zda jsem to poslal nekam k reseni, ale zase jsem ok, tady je to vazne jako na houpacce:-)

  • Pingback: Seznam’s New Search Algorithm Update – Page Quality - GFluence()

  • Pingback: Historie a trend affiliate katalogů na rok 2017 | MilanPichlik.cz()

  • Jan Čech

    Zdravím, smím jen skromný dotaz – proč ve výsledcích vyhledávání nadměrně upřednostňujete především vlastní, navíc placený katalog firmy.cz (přičemž si troufám tvrdit, že za naprosto ten samý princip následovala tučná pokuta od EU pro konkurenta Google), stejně jako další nejrůznější placené katalogy typu zlatestranky, najisto, edb, idatabaze, zivefirmy, před skutečnými weby jednotlivých společností (pičemž mnohé to vůbec nenalezne, nebo jsou řazeny hodně hluboko dozadu, i přestože mají k hledanému výrazu naprosto relevantní obsah a strukturu, stejně jako splněné kompletně všechny vaše body ovlivňující hodnocení)? Krom toho, že přehlcenost výsledků vašich a jiných katalogů firem zobrazující se ve výsledcích vypadá nevzhledně, to působí dosti nedůvěryhodně. A ještě jeden dotaz – jak často ten váš turborobot na steroidech jednotlivé weby vlastně prochází? Nelze nepostřehnout, že často nabízí odkazy na již neexistující stránky. Předem díky za odpověď. JČ

    • Dobrý den,

      výsledky vyhledávání řadíme podle relevance dané stránky vzhledem k zadanému dotazu. Pokud tedy zadáváte dotazy týkající se firem, dostanete ve výsledcích stránky, které se dané firmě věnují. Upoutávka na firmy.cz se zobrazí v případě, kdy je na zadaný dotaz v katalogu firem nalezena vhodná odpověď. Řadí se na takovou pozici, na kterou má z hlediska relevance nárok.

      Co se týče procházení stránek robotem – různé stránky stahuje různě často, mimo jiného záleží na tom, jak často se aktualizuje jejich obsah. Např. zpravodajské weby navštěvuje v řádu minut.

      Neexistující stránky z databáze odstraňujeme, ale např. v případě http statusu 404 stránku několikrát ověřujeme a odstranění trvá déle (viz https://napoveda.seznam.cz/cz/fulltext-hledani-v-internetu/odstranovani-stranek/).

      Pokud máte konkrétní příklady dotazů, napište nám je.